OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi är allt fler som väljer att bo i Uddevalla. Kommunen växer stadigt och har idag drygt 55 000 invånare. Här har vi hav, skog och fjäll nära inpå och dessutom ett rikt näringsliv som präglas av småföretagande och god samverkan.
I Uddevalla kommun strävar vi aktivt efter mångfald genom att värdesätta och rekrytera medarbetare med olika bakgrund. Vi bedriver ett aktivt hälsofrämjande arbete med målsättningen att vara en attraktiv arbetsgivare och en hälsofrämjande organisation. I mötet med andra människor är våra ledord öppenhet, respekt och professionalitet. Tillsammans arbetar vi för ett hållbart samhälle - för alla invånare.
Hjärtat i Bohuslän, liv, lust och läge ger livskvalitet!
Beskrivning
Nu söker vi på Försörjningsstöd en vikarierande Socialsekreterare.
Försörjningsstöd består av två enheter, Vuxenenheten och Vuxen och integrationsenheten. Sedan februari -20 är vi sammanslagna med kommunens Arbetsmarknadsavdelningen. Organisatoriskt lyder vi under Kommunledningskontoret. Tanken med sammanslagningen är att vi tillsammans ska få ut fler personer i rätt försörjning. Detta genom ett tätt samarbete mellan socialsekreterare och arbetsmarknadskonsulenter. Parallellt med detta är ett nygammalt Jobbcentrum på väg att startas upp. I detta forum kommer vi samverka med fler samarbetspartner, Arbetsförmedlingen, Vuxenutbildningen med flera. Ett tvåårigt projekt där vi arbetar fram en ny arbetsmodell för att stötta den enskilde med stegförflyttningar mot arbetsmarknaden är under uppbyggnad. Genom arbetsträning och andra insatser ska vi arbeta mer mot den privata arbetsmarknaden.
Inom kort inför vi Lifecare som ett mer användarvänligt verksamhetssystem än vårt nuvarande system Procapita. Vi har redan påbörjat resan och kommer fortsätta jobba med att digitalisera och automatisera det administrativa arbetet i större utsträckning.
På varje enhet finns erfaren 1:e socialsekreterare som ansvarar för den dagliga arbetsledningen.
Vikariatet är första hand heltid till och med 31/12 2021, men även deltid kan komma i fråga. Eventuellt kan förlängning erbjudas.
Arbetsuppgifter
Vi arbetar i första hand med ansökningar om försörjningsstöd, men även med boendeproblematik, förmedlingsmedel, dödsboanmälningar med mera.
När det gäller försörjningsstödet så innefattar detta uppdrag i första hand att stötta den enskilde till egen försörjning och under tiden pröva rätten till ekonomiskt bistånd.
Kvalifikationer
Vi söker dig som är socionom eller som har likvärdig högskoleutbildning och som har erfarenhet av arbete med försörjningsstöd. Du ska ha god kännedom om lagar och förordningar inom området. Du ska även ha goda kunskaper i det svenska språket såväl i tal som i skrift och vara van att arbeta och dokumentera i IT-miljöer samt ha dokumentations- och utredningsvana. Du behöver vara kreativ, ansvarsfull och uthållig samt ha god samarbets- och initiativförmåga samt klara att prioritera i vardagsarbetet.
Vår arbetsplats
Vi är en härlig mix både vad gäller ålder och kön. Vi är en trygg och stabil arbetsplats. Hos oss värdesätter vi förutom det sociala arbetet en god kollegial anda med inslag av mycket skratt.
Vi har flextid. Servicetiden är till 16.30 vardagar förutom fredag, då pågår den till 15.00. Vi har handledning, friskvårdstimma, friskvårdsbidrag, möjligheten att ansöka om semesterväxling för fler lediga dagar. Vi har även förtroendetid om 3 timmar per månad.
Övrigt
Intervjuer kommer att ske löpande under ansökningstiden, tjänsten kan därmed komma att tillsättas före sista ansökningsdagen. Välkommen med din ansökan!
Anställning sker under förutsättning att erforderliga beslut fattas. För tjänster där arbetet innebär direkt och regelbunden kontakt med barn och ungdomar, samt för verksamhet inom LSS, vård- och omsorg, hälso-och sjukvård, psykiatrisk vård och missbruksvård, ska giltigt utdrag ur polisens belastningsregister visas upp alternativt lämnas in före anställning. Tänk på att det kan ta tid att få utdraget så beställ det i god tid för att rekryteringsprocessen inte ska fördröjas.
För dig som inte är medborgare inom EU/EES-området krävs arbetstillstånd, detta gäller inte dig som har permanent uppehållstillstånd. Arbetstillståndet ska uppvisas vid intervjutillfället.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Kontaktpersoner på detta företaget
Annette Nyman / Verksamhetsledare
0522-69 60 49
Britt Ahrin, Chef Arbetsmarknadsavdelningen
0522-696120, 070 5696628
Malena Jansson, konsulent
0522-696136
Helene Albertsson, konsulent
0522-696123
Britt Ahrin, chef Arbetsmarknadsavdelningen
0522-696120, 070 569 6628
Malena Jonsson, konsulent
0522-696136
Åsa Andersson, Personalchef (nås from 16/3)
0522-69 7722
Karin Wånggren, Lönechef
0522-696073
Åsa Andersson, Personalchef
0522-69 7722 (nås fr.o.m. 16/3)
Agneta Andersson, HR-strateg
0522-696078