Vikarierande Socialsekreterare Ekonomiskt bistånd

Arbetsbeskrivning

Vi har bestämt oss! Vi ska bli en kommun i framkant – och har allt som krävs för att lyckas. Korta beslutsvägar, stabil ekonomi, samarbete över verksamhetsgränser och viljan att våga mer. Våra höga ambitioner ger dig med eget driv möjligheter att växa och skapa positiv förändring för medborgarna. Som medarbetare i Ekerö kommun får du en värdefull roll i vår unika övärld – och vi ser fram emot din ansökan.

ENHETEN FÖR EKONOMISKT BISTÅND är en av sex enheter inom Socialförvaltningens individ- och familjeomsorg och består av åtta medarbetare. Enheten för Ekonomiskt bistånd utreder och fattar beslut enligt delegation i ärenden gällande ekonomiskt bistånd.
Till Ekerö tar du dig med buss från Brommaplan på 15 minuter eller med färjan från färjelägret i Slagsta på 10 minuter.

Länk till Ekerö kommuns hemsida

Arbetsbeskrivning
Socialsekreterare har ett viktigt uppdrag med en utsatt roll – därför har vi satsat extra på dem. I Ekerö kommun är det nära till medborgarna – för att ge dem bästa service får du förutsättningar att göra skillnad på riktigt. Du har nära till chefer och får frihet under ansvar.

Enheten för ekonomiskt bistånd är en lite mindre enhet där vi som arbetar har roligt tillsammans, är måna om varandra och stöttar upp vid behov. Vi letar nu efter en ny kollega som vill vara en del av vårt team. Vi erbjuder dig bland annat ett nära chefsstöd, engagerade kollegor, extern handledning, flextid, möjlighet att växla semesterersättning mot fler semesterdagar, lediga klämdagar och friskvårdsbidrag.

Som socialsekreterare utreder du och bedömer rätten till ekonomiskt bistånd enligt gällande lagstiftning samt arbetar med stöd till personer i akut bostadslöshet. Tillsammans med klienten försöker du hitta lösningar som stärker hans eller hennes resurser och möjligheter att bli självförsörjande och leva ett självständigt liv. Du samarbetar internt och externt med för klienten viktiga personer och myndigheter.

I enhetens uppdrag ingår även budget- och skuldrådgivning, dödsboanmälningar, egna medelförvaltning samt stöd till personer i akut bostadslöshet. I arbetet ingår även att aktivt delta i att utveckla enhetens kvalitets- och utvecklingsarbete.

Kvalifikationer
För att du ska lyckas med uppdraget ska du:


• ha en akademisk examen som socionom
• ha lätt för att samarbeta med andra och sätta individen i fokus
• ha ett professionellt förhållningssätt och kunna vara rak och tydlig
• vara strukturerad, ha en god administrativ förmåga samt gott ordningssinne

Vi ser gärna att du också uppfyller följande kvalifikationer:


• B-körkort
• tidigare erfarenhet av handläggning inom Ekonomiskt bistånd

För att trivas hos oss är du engagerad, genuint intresserad av att möta och förstå människor och nyfiken på att lära nytt och att utvecklas.

Vi arbetar löpande med urval och intervjuer så skicka gärna in din ansökan så snart som möjligt.

Tillträde: Enligt överenskommelse
Omfattning: Heltid
Anställningsform: Visstid till 2023-06-16 med möjlighet till förlängning

Länk till lediga jobb i Ekerö kommun


Om Ekerö kommun


Vi är en mängd olika verksamheter som tillsammans skapar en unik kommun – där vi alla hjälps åt över enhets- och verksamhetsgränser.
Vi lever vår värdegrund som innebär ett stort engagemang, god kommunikation med öppen dialog och ett professionellt förhållningssätt. Som en mindre kommun i stockholmsregionen kan vi både erbjuda närhet till varandra och en ambitiös utvecklingsresa. För att bli en kommun i framkant behöver vi fylla på med nya perspektiv, och vi hoppas att du vill vara med och bidra med dina.


Ekerö kommun vill vara en attraktiv arbetsgivare och strävar efter ett tydligt fokus på hållbarhet. Under förutsättning att verksamhetens möjlighet att uppfylla sina mål kvarstår, har kommunen en positiv inställning till distansarbete när så är möjligt.


Vi erbjuder t.ex. friskvårdsbidrag, löneväxling till pension, växling av semesterdagstillägg till lediga dagar och rökfri arbetstid.


För att kvalitetssäkra vår rekryteringsprocess ber vi dig att skicka in ansökan digitalt, och inte via e-post eller post.


Vi har redan tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring och vill inte ha kontakt med mediasäljare, rekryteringssajter och liknande.

Kontaktpersoner på detta företaget

Sektionschef Christina Almelund
08-560 391 00
Sektionschef Britt-Marie Fransson
08-560 391 64
Biträdande sektionschef Ulrika Kannebäck Hagala
08-560 392 26
Rektor Inga-Lill Håkansson
08-564 108 20
Biträdande rektor Marika Zetterberg
08-564 108 20
Margit Hammarström, Kommunal
08-12457783
Anna-Klara Essén, Förskolechef
0736604044
Eva Svensson, Lärarförbundet
08-12457382
Britt-Marie Fransson, Enhetschef
08-124 571 64
Louise Dagerholm, Biträdande enhetschef
08-124 572 26

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Ekerö kommun
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 30 september 2022
  • Ansök senast: 30 oktober 2022

Besöksadress

Tappströmsvägen 2 17823 EKERÖ
None

Postadress

Box 205
EKERÖ, 17823

Liknande jobb


22 november 2024

Specialistsocionom

Specialistsocionom

22 november 2024

Handledare gruppledare inom socialtjänst till Stockholm!

Handledare gruppledare inom socialtjänst till Stockholm!

22 november 2024

21 november 2024