OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du arbeta på en plats med optimism, där utveckling och lösningsfokus är framträdande drag? Där vi genom trygga arbetsplatser präglade av arbetsglädje skapar ett värde för kommunens invånare och där chefer och medarbetare kan trivas och utvecklas? Kan du bidra till denna anda, då är Perstorps kommun rätt för dig!
Perstorps kommun ligger centralt i norra Skåne och omsluts av en underbar natur som är så påtaglig att Du femhundra meter från stationen befinner Dig i skogsbrynet vid en vacker sjö. Ändå är omvärlden inte långt borta. Du når Malmöregionen på en dryg timme med bil eller tåg, Göteborg på drygt två timmar. Helsingborg ligger inom 40 minuter. Kommunen har drygt 7 500 invånare och ca 560 tillsvidareanställda.
IFO - myndighetsutövning samt öppenvård
IFO - Myndighetsutövning ekonomi samt integration
Beskrivning
Vi är ett Team som består av åtta medarbetare (socialsekreterare, handläggare och administratörer) och en enhetschef.
Du kommer att ingå i en trivsam arbetsgrupp med ett nära ledarskap. I vårt arbete ingår handledning och vägledning i det pågående dagliga arbetet. Hos oss får du en trygg anställning där det är viktigt att Du mår bra och har möjlighet till individuell utveckling i arbetet.
Vi söker Dig som vill ingå i ett Team som arbetar nära invånarna i Skånes minsta kommun.
Arbetsuppgifter
Du kommer att aktualisera, utreda, bedöma, besluta om och följa upp insatser enligt Socialtjänstlagen; avseende ekonomiskt bistånd. Du kommer också att arbeta med att stödja och stärka individens förmåga till självförsörjning. Målgruppen är de invånare i Perstorp som helt eller delvis saknar egen försörjning. I tjänsten ingår även arbete med våld i nära relation och vräkningsförebyggande arbete.
Som socialsekreterare på individ och familjeomsorgen i Perstorps kommun kommer du också att samverka med externa samarbetspartners och övrig socialtjänst. Du kommer i din roll besluta enligt gällande delegationsordning.
Just nu är vi mitt uppe i en utvecklingsresa mot att bli en modern myndighet som nyttjar digitala lösningar för att skapa utrymme för det fysiska mötet och meningsfulla samtal.
Kvalifikationer
- Socionomexamen 210 hp
- Erfarenhet av liknande arbete minst två år
- B- körkort
Meriterande är om du har arbetat med FREDA samt har andra utbildningar gällande ekonomiskt bistånd och våld i nära relationer. Även erfarenhet av verksamhetssystem Procapita samt Life Care är meriterande.
I rollen är det viktigt att du är lyhörd och att du har en naturlig förmåga att sätta dig in i andras perspektiv och situation utan att förlora din professionella integritet. Arbetet ställer krav på god kommunikativ förmåga vilket bland annat innebär att du på ett tydligt och strukturerat sätt kan uttrycka dig väl i tal och skrift.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet
För att passa in i rollen tror vi också att du
- är lugn, uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande. Du har intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra och anstränger dig för att finna lösningar som många gånger kan vara både komplexa och akuta.
- är empatisk och trygg person med god personlig mognad och bidrar till ett gott arbetsklimat.
- har god samarbetsförmåga. Du arbetar bra med andra människor och relaterar till andra på ett lyhört och smidigt sätt.
- är engagerad i ditt ansvarsområde och intresserad av metod- och verksamhetsutveckling,
har god förmåga till reflektion och analys samt att motivera och fatta beslut.
- är strukturerad. Du planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt. Du sätter upp tidsramar och håller dem.
Välkommen med din ansökan!
Vi kommer att tillämpa löpande urval så skicka in din ansökan så snart som möjligt!
Tjänsten avser ett vikariat på heltid under perioden 230415-231231 eller den tid som kan bli aktuell p.g.a. ändrade förutsättningar.
Inför rekryteringen har vi tagit ställning till rekryteringsvägar och publiceringskanaler, varför vi vänligen undanber oss all kontakt med försäljare i detta ärende.