OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
I Kungälv mäts inte storheten i meter utan i det vi drömmer om, satsar på och åstadkommer tillsammans. Här finns ambitioner, stora hjärtan och visioner. I Kungälvs kommun finns spännande och viktiga yrken där du gör skillnad i människors vardag varje dag. Det är det som är storheten. Välkommen till Kungälv!
Beskrivning
Familjerätten ingår sedan september 2023 i Mottagningsenheten som är en del av verksamhetsområde myndighet i sektor Trygghet- och stöd.
På myndighet ingår enheterna: Mottagningsenheten, Barn, Unga och Familjeenheten, Verkställighet- och placeringsenheten, Vuxenenheten samt Biståndsenheten. Vi står just nu inför en omorganisering där vi rustar oss inför den nya socialtjänstlagen. Vi kommer att införa första och andra linjens socialtjänst.
Inom Mottagningsenheten finns även kollegor med andra uppdrag såsom mottagning för nya ärenden inom individ- och familjeomsorgen, team för handläggning av ärenden gällande våld i nära relation, budget- och skuldrådgivning samt socialtjänstens del av Kundcenter. Detta under ledning av en enhetschef. Vi är vi placerade i kommunens Stadshus med en kontorslösning som bygger på ett aktivitetsbaserat arbetssätt. På så sätt kan vi stärka effektiviteten och stödja kommunikation och samarbete. I det ingår också IT-lösningar som främjar ett papperslöst arbetssätt.
I samband med frånvaro på enheten söker vi nu en kollega för ett vikariat till familjerätten. Vill du bli en av oss och arbeta med något viktigt och utvecklande? Skicka in din ansökan redan idag!
Arbetsuppgifter
Som socialsekreterare på familjerätten i Kungälv möter du föräldrar, som behöver hjälp med att hitta lösningar ifråga om vårdnad, boende och umgänge rörande deras barn. I praktiken innebär det såväl skriftliga utredningar på uppdrag av Sveriges domstolar som samtal i syfte att nå samförståndslösningar. En av våra främsta uppgifter är att tillgodose barns behov och intressen. Därför är samtal med barn en viktig del i arbetet. På familjerätten handlägger du även faderskaps- och adoptionsärenden.
Då arbetet innebär myndighetsutövning ställs höga krav på dokumentation och förmåga att sammanställa skriftliga utredningar. Då det är ett gott och väl utvecklat samarbetsklimat inom såväl familjerätten som inom hela verksamhetsområde myndighet måste du själv vara beredd att ingå i detta sammanhang. Metod- och processhandledning är en naturlig del i arbetet.
Vi erbjuder dig ett meningsfullt, utvecklande och varierande arbete på en trevlig arbetsplats.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har socionomexamen och gärna med erfarenhet av myndighetsutövning inom området barn och unga. Erfarenhet av familjerättsligt arbete är meriterande. För att lyckas i rollen som socialsekreterare på familjerätten behöver du ha en god förmåga att se situationer ur olika perspektiv och att hantera konflikter. Det innebär att du är lyhörd för behov från såväl barn som föräldrar.
Du behöver vara mycket tydlig i din kommunikation i såväl tal som skrift och ha ett bra ordningssinne. Att utföra ett kvalitativt och rättssäkert arbete behöver vara viktigt för dig. Vi har ett nära samarbete med Sveriges domstolar, vilket innebär att du behöver vara intresserad av hur rättsväsendet fungerar.
Vi söker dig som är trygg i dig själv och din yrkesroll, är strukturerad, har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift samt tycker om både att samverka och att arbeta självständigt. Vi värdesätter egenskaper som prestigelöshet, flexibilitet och ödmjukhet. Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper.
När sökande erbjudits anställning ska registerutdrag från polisens belastningsregister uppvisas.
Varmt välkommen med din ansökan!
Övrigt
Ansökan tas endast emot digitalt via kungalv.varbi.com
Betyg/intyg lämnas på begäran eller vid en eventuell intervju.
Tillsättning sker under förutsättning att tjänsten ej behöver tas i anspråk av befintlig personal på grund av övertalighet eller annan orsak.
Urvalsprocessen sker löpande under ansökningstiden.
Vi använder oss av digitala verktyg och i arbetet kan du komma att behöva använda dig av ditt BankID.
Innan eventuell anställning kräver vi att giltigt identitetskort där medborgarskap framgår samt giltigt arbetstillstånd uppvisas.
Vi tillämpar rökfri arbetstid och erbjuder våra medarbetare friskvårdsbidrag.
Vi undanber oss vänligt men bestämt all direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Kungälvs kommun har upphandlade avtal.