OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Nacka är en av Sveriges mest attraktiva och välrenommerade kommuner. Med fokus på mål, resultat och ständig utveckling strävar Nacka efter att bli bäst på att vara kommun. Ambitionen uppnås genom att Nacka ska vara bland de 10 procent bästa i kommunala jämförelser och kommunens verksamheter ska vara bland de 25 procent mest kostnadseffektiva kommunerna i landet per område. Nacka kommun är arbetsgivaren för dig som med stor frihet förnyar och gör skillnad.
Vi söker dig som vill ta chansen att jobba i vår engagerade och motiverade grupp, och bidra till vårt utvecklingsarbete! Nacka kommun söker en socialsekreterare till gruppen Utredning och Uppföljning Vuxen då en medarbetare går på föräldraledighet.
Om enheten
Omsorgsenheten har i uppdrag att se till att de under 65 år i behov av insatser inom områdena LSS (både vuxna och barn) samt vuxna med missbruk och socialpsykiatrisk problematik får det stöd de behöver för att leva under trygga och goda förhållanden. Stödet ska ges i nära samverkan med den enskilde och dess anhöriga. Vi erbjuder ett brett utbud av insatser baserade på förtroende och respekt för människors kunskap, egna förmåga och viljan att ta ansvar för sin situation. Enheten fångar kontinuerligt upp målgruppens behov av stöd och utvecklar vid behov nya insatser. Kvaliteten följs upp och granskas av enheten. Verksamheterna som ger insatser får stöd i det systematiska kvalitetsarbetet. Hos oss är kompetens- och verksamhetsutveckling i fokus och medarbetarna är vår viktigaste resurs.
Gruppen Utredning och Uppföljning Vuxen kan bevilja insatser så som kontaktperson, boendestöd, stödboende, missbruksbehandling med mera. Arbetsgruppen består i sin helhet av flera delar. Vi arbetar med målgrupperna unga vuxna 17–23 år och vuxna över 23 år med missbruksproblematik, socialpsykiatri samt sociala hyreskontrakt. Vi arbetar utifrån lagstiftningarna SoL, LVM och LVU. Denna tjänst ligger inom området socialpsykiatri, där vi ser en målgrupp som både ökat i antal och också genomgått förändringar de senaste åren. Under året kommer vi att arbeta intensivt med att anpassa vår verksamhet efter de förändrade behoven hos vår målgrupp. Vi följer kontinuerligt upp pandemins påverkan på verksamheten och gör de justeringar som behövs för att på bästa sätt möta dem som behöver stöd.
Välkommen till en enhet som har taggade socialsekreterare och chefer med engagemang för det sociala arbetet och som kontinuerligt utvecklar området. Arbetsgruppen är rolig, hjälpsam och ambitiös. Var och en i gruppen bidrar till en positiv arbetsmiljö med mycket skratt, och till att på olika sätt utveckla vår verksamhet.
Ditt uppdrag
Som socialsekreterare inom vårt område gör du kvalificerade utredningar, fattar beslut och följer upp insatser enligt gällande lagstiftning och delegation. Du ansvarar och driver självständigt hela processen i dina ärenden. Implementering av IBIC är pågående, du kommer att ha en viktig roll i det fortsatta införandet av detta nationella evidensbaserade verktyg. En stor del av uppdraget handlar om att skapa goda relationer och att samverka med såväl interna samarbetspartners inom kommunen och externa såsom den enskildes privata nätverk, landsting och psykiatri. Ett prioriterat område för året är helhetssyn och samordning. Som en del av vår kvalitetsplan kommer vi under året att införa ett familjeorienterat arbetssätt där vi på ett systematiskt sätt samordnar oss kring de familjer som är eller kan bli aktuella för stödinsatser, enligt en beforskad och evidensbaserad modell. Arbetet är omväxlande och kräver en förmåga till flexibilitet och lyhördhet för den enskildes behov.
På omsorgsenheten i Nacka strävar vi efter att arbeta evidensbaserat. Vi strävar och arbetar löpande med att på olika sätt implementera det systemteoretiska tankesättet. Under 2021 kommer vi att införa systematisk uppföljning för målgruppen som har del av socialpsykiatrins insatser och du kommer också att vara en viktig del i det arbetet.
Din profil
För att lyckas och vinna framgång i rollen har du socionomexamen och god kunskap om målgruppen personer med psykisk funktionsvariation/psykisk ohälsa/neuropsykiatrisk funktionsvariation. Du har erfarenhet av arbete med myndighetsutövning inom socialtjänsten. Du är väl bevandrad i aktuell sociallagstiftning. Du har utbildning i, och är van att arbeta med verktyget IBIC. Du är van att tillämpa ett systemteoretiskt perspektiv. Du har erfarenhet av att upprätta barnkonsekvensanalyser i arbetet med vuxna. Dina kunskaper i svenska språket är goda i tal och skrift.
Det är meriterande om du har B-körkort.
Vi ser att du är en positiv och modig person med initiativrikedom och god förmåga till samarbete och samordning med interna och externa samverkanspartners. Du har humor och gillar öppenhet och prestigelöshet på jobbet. Vi värdesätter egenskaper som att vara kreativ, målinriktad, lösningsfokuserad och du tycker det är roligt och stimulerande att bidra till verksamhetens utveckling. Du har självklart ett respektfullt bemötande gentemot kunder, anhöriga och kollegor.
Det här erbjuder vi
Arbetsplatsen ligger i Nacka stadshus ett stenkast från Nacka forum. Att resa hit med buss tar 15 minuter från Slussen och 20 minuter från Gustavsberg. Nacka kommun värdesätter mångfald och har cirka 4 400 anställda som arbetar för att ge drygt 100 000 Nackabor god service, stor valfrihet och starkt inflytande. Här får du också friheten i möjligheten att jobba hemma, tillgång till motionslokal i Nacka stadshus, friskvårdstimme och friskvårdsersättning.
Om tjänsten
Tjänsten är ett föräldravikariat med tillträde snarast, till och med 30 april 2022. Intervjuer kommer att ske löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan ansökningstiden gått ut.
Välkommen med din ansökan senast 12 maj.
Inför rekryteringsarbetet har Nacka kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediasäljare, rekryteringssajter och liknande.