OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du vara med och skapa bra dagar för Karlstadsborna och samtidigt utveckla koncernen Karlstads kommun? Du får 7 000 arbetskamrater som tillsammans hjälps åt i det viktiga arbetet med att förverkliga vår vision om tillväxt och god livskvalitet.
Arbetsmarknads- och socialförvaltningen arbetar med att ge stöd och hjälp inom individ- och familjeomsorg och till personer med psykisk funktionsnedsättning. Vi arbetar också för att motverka arbetslöshet och ansvarar för frågor som rör tobak och alkohol – såväl förebyggande arbete som tillstånd och tillsyn. Socialsekreterare, behandlingsassistenter och boendestödjare hör till de stora yrkesgrupperna hos oss.
Utredningsenheten missbruk, Vuxenavdelningen, har ansvar för myndighetsutövning gällande personer över 25 år och som har en missbruksproblematik. Vi arbetar i nära samarbete med våra utförarverksamheter där det bl. a ingår heldygnsverksamhet, öppenvårdsbehandling samt arbetsrehabilitering- och sysselsättning.
Enheten består av två grupper med sju socialsekreterare och en ärendehandledare i varje grupp samt enhetschef.
ARBETSUPPGIFTER
Vi söker en socialsekreterare till enheten som arbetar med personer med missbruk och beroende. Som handläggare utreder du ärenden enligt socialtjänstlagen, samt följer upp beslutade insatser. Samverkan internt och externt med för klienten viktiga aktörer, är nödvändigt. Målsättningen är att man som socialsekreterare ska ha ett helhetsperspektiv utifrån klientens behov.
Som anställd på utredningsenheten så erbjuds du adekvata utbildning för målgruppen så som ASI (Addiction Severety Index) som är en strukturerad intervjumetod för bedömning av alkohol- och narkotikarelaterade problem, MI (motiverande samtal) och SIP (samordnad individuell plan). Du får en kollega som mentor som stöd i början av din anställning. Du erbjuds extern handledning samt introduktionsdagar på avdelningen, förvaltningen samt övergripande inom kommunen.
KVALIFIKATIONER
Du har socionomexamen samt erfarenhet av myndighetsutövning. Du har ett intresse och ett engagemang för arbetet med målgruppen. Du behöver vara strukturerad, ha förmåga att arbeta självständigt. Vi fäster stor vikt vid personlig lämplighet och förmåga att samarbeta. Det är meriterande om du har utbildning i ASI, MI samt SIP.
B-körkort, manuell växellåda, är ett krav.
Vikariatet gäller 6 månader eller till dess att ordinarie befattningshavare dessförinnan återgår i sin anställning.
ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.