OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Salem är den nära kommunen. Här är det nära till beslut och påverkan, nära till rekreation i naturreservat och lokal service. Stockholm når du på 30 minuter med bil eller tåg. Vi har 16 000 invånare och närmare 1000 anställda. Vårt arbete genomsyras av värdeorden samarbete, tillgänglighet, engagemang och nytänkande.
Våra verksamheter visar ofta mycket goda resultat. Ditt arbete är viktigt och bidrar till att kommunen blir ännu mer attraktiv att bo och leva i. Vi erbjuder våra medarbetare ett brett friskvårdsutbud, en rökfri arbetstid och flexibla arbetstider där det är möjligt. Vi strävar också efter mångfald och jämställdhet.
Arbetsplatsbeskrivning
Familjeenheten består av en mottagningsgrupp, en utredningsgrupp som utreder barn och ungdomar 0-18 (21) år, en familjehemsvårdsgrupp, familjerätten samt socialtjänst-fältassistenter. En SIP-samordnare är kopplad till enheten. Arbetsplatsen arbetar med att implementera ett arbetssätt som bygger på evidensbaserad praktik och ett systemteoretiskt förhållningssätt. Vi erbjuder en stabil arbetsplats, med låg personalomsättning, bestående av engagerade och kunniga socionomer, två gruppledare, enhetschef, verksamhetschef samt två administratörer. Vi behöver nu utöka Familjeenheten med ytterligare en vikarierande socialsekreterare för utredning och uppföljning av insatser. Vi erbjuder ett bra arbetsklimat, du får kunniga kompetenta kollegor och vi har en rimlig ärendemängd per socialsekreterare. Du får möjlighet till utveckling. Vi erbjuder ett nära ledarskap där du får hjälp och stöd i ditt vardagliga arbete. Dessutom får du en mentor under ditt första år på Familjeenheten.
Arbetsbeskrivning
Arbetsuppgifterna innebär att utreda och följa upp insatser för barn, ungdomar och deras familjer.
Kvalifikationer
Socionomexamen där erfarenhet av myndighetsutövande handläggning av barnavårdsärenden är en merit. Erfarenhet av socialt arbete i allmänhet och att arbeta myndighetsutövande med barn och ungdom, med utredning barn och familj i synnerhet är meriterande. Du ska ha kunskap inom relevant verksamhetsområde, BBIC och kunskap om gällande lagstiftning. God datorvana samt goda kunskaper i svenska språket både skriftligt och muntligt då det ställs krav på dokumentation och utredningssamtal. Det är önskvärt med utbildning och/eller kunskap om samtalsteknik. Det är nödvändigt att du har god förmåga att möta människor i kris och att du har ett gott bemötande. Som person är du prestigelös, nyfiken, lyhörd och samarbetsinriktad med en förmåga att vara lugn i krävande situationer. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Anställningsvillkor
Vikariat från och med 2021-11-15 till och med 2022-09-31Heltid
Tillträde 2021-11-15
Sista ansökningsdatum 2021-10-18
Vi erbjuder friskvårdstimme, träningskort för både simning, gym och träningspass samt friskvårdspeng.
För facklig representation, kontakta Salem kommuns växel; 08-532 598 00
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Salems kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Det är dessutom viktigt att Du fyller i din ansökan noggrant då dina meriter kommer att viktas mot andra sökande.
Varmt välkommen med din ansökan!
Inför rekryteringsarbetet har Salems kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Kontaktpersoner på detta företaget
Ekonomichef Jan Lorichs
08-532 598 14
Ekonomiassistent Andrzej Kazmierczak
08-532 59 870
Ekonomiassistent Ria Alkhouri
08-532 59 815
Verksamhetschef Äldreomsorgen Nina Thiel
0706-232 994
HR-konsult Linda Gisselson
08-532 598 02
Ordf. Kommunal Camilo Henriques
08-532 598 00
Enhetschef Marie Tunander
08-532 59 475
Carina Strandberg, Verksamhetschef
Micael Pettersson, Rektor
070-623 29 87
Carina Evenholt, Lärarnas Riksförbund