OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna.
Äldreförvaltningen ansvarar för kommunövergripande frågor rörande äldreomsorg, samt för att i dialog med stadsdelsnämnderna samordna, utveckla och följa upp äldreomsorgen i staden.
Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner.
Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna.
Äldreförvaltningen ansvarar för kommunövergripande frågor rörande äldreomsorg, samt för att i dialog med stadsdelsnämnderna samordna, utveckla och följa upp äldreomsorgen i staden.
Äldreförvaltningen består av ca 150 medarbetare och är indelad i fyra avdelningar; administrativa avdelningen, avdelningen för stadsövergripande äldreomsorgsfrågor och, Stockholms trygghetsjour samt avdelningen för digitalisering och it. Inom förvaltningen finns också en enhet för kommunikation, omvärld och beredskap.
Välkommen till oss
Välkommen till avdelningen för digitalisering och it som är en nyinrättad avdelning sedan den hösten 2023 och består av 16 engagerade medarbetare och leds av en avdelningschef. Vår avdelning ansvarar övergripande för att driva och samordna den stadsövergripande digitaliseringsutvecklingen inom äldreomsorgen.
Vårt fokus är framförallt på:
verksamhetsnära förvaltningen av Sociala system
it-nära förvaltning av Äldreförvaltningens it-stöd
förvaltningsintern service för it och telefoni
förvaltningens informationssäkerhetsarbete
Eftersom avdelningen är ny finns det stor möjlighet att vara med att påverka och forma arbetssätten utifrån förvaltningens och de olika uppdragens behov.
Vi erbjuder
Vi erbjuder friskvårdsbidrag, flextid, rabatt på Stockholms simhallar, vinter- och sommartid samt nyrenoverade lokaler centralt vid Älvsjö station.
Din roll
Nu söker vi en vikarierande kollega som vill vara med och driva digital utveckling inom Stockholms stads Sociala system med fokus på äldreomsorg. Stadens sociala system består av både egenutvecklade system och standardprodukter. Det har idag cirka 25 000 användare.
Vikariatet löper ut augusti 2025, men kan förlängas året ut.
Du ingår i den verksamhetsnära förvaltningen av Sociala system, som är ett samarbete mellan äldreförvaltningen och socialförvaltningen. Du arbetar med fokus mot myndighetsutövningen och ditt arbete spelar en viktig roll för hur verksamheternas systemstöd utvecklas. Du säkerställer att systemstöden är användbara och möter verksamheternas behov. Du arbetar nära tillsammans med andra specialister och projektledare inom objekt Sociala system. Dina närmsta kollegor finns inom äldreförvaltningen, socialförvaltningen och stadsledningskontoret.
I uppdraget ingår bland annat att:
Delta i stadens utvecklingsarbete inom statistik och analys kopplat till Sociala system och stadens Beslutsstöd utifrån ett äldreomsorgsperspektiv samt ansvara för rapportbeställningar.
Bidra med verksamhetsperspektivet i arbetet med teknisk förflyttning av Paraplyet från behov till färdig och driftsatt funktionalitet.
Granska lösningsförslag och kravspecifikationer, planera för tester under utvecklingen samt följa upp leveranser.
Användarstöd till verksamheterna i implementering av nya arbetssätt
Din kompetens och erfarenhet
För den här rollen krävs det att du har:
Högskoleutbildning tex socionom eller annan motsvarande utbildning i kombination med erfarenhet som arbetsgivare bedömer som relevant
erfarenhet av stadens system, Paraplyet
erfarenhet av myndighetsutövning inom äldreomsorgen
erfarenhet av verksamhetsutveckling och förändringsarbete
goda kunskaper i svenska både tal och skrift
Det är meriterande om du har:
erfarenhet som ledare eller verksamhetsutvecklare
utbildning inom it eller digitalisering
erfarenhet av att arbeta enligt styr- och samverkansmodellen pm3
Vi kommer lägga stor vikt vid personliga egenskaper, motivation och engagemang för rollen.
Som person stimuleras du av att se verksamhetsnyttan med digitala arbetssätt. Du är noggrann vad gäller planering, dokumentation och uppdragsorientering och du upprättar tydliga mål, ser till att arbetet slutförs och följer upp resultatet. Av erfarenhet har du lärt dig att vara uthållig eftersom du vet att förändring och införande av nya arbetssätt tar tid. Vi sätter stort värde på din förmåga att kommunicera tydligt och pedagogiskt utifrån målgrupp och sammanhang.
Uppdraget är centralt placerat och för att lyckas behöver du kunna pendla mellan helhet och detalj, både när det gäller Sociala system och verksamheternas behov inom äldreomsorgen. Du företräder verksamheten och inhämtar synpunkter och behov genom upparbetade kanaler och utsedda kontaktpersoner i verksamheten.
Din ansökan utan ett personligt brev
Vi rekryterar utan det personliga brevet i denna rekrytering för att stärka fokus på de kompetenser och erfarenheter som efterfrågas för denna roll. Vid bedömningen av din ansökan kommer vi endast att utgå ifrån ditt CV och ett antal frågor du får besvara i samband med att du söker tjänsten. Vi önskar att du svarar konkret och kortfattat på frågorna, och att det finns en tydlig koppling mellan dina svar och ditt CV.
Övrigt
Det här är ett vikariat som löper till augusti 2025 med möjlighet till förlängning till december 2025.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.