Vikarierande universitetslektor iVetenskapsteori

Arbetsbeskrivning

Ämnesbeskrivning
Höstterminen 2013 startade det nya masterprogrammet Evidensbasering: praktik, teori och kontext. Studenter på programmet kommer från hela välfärdssektorn och har grundexamina inom bland annat medicin, vårdvetenskap, socialt arbete, psykologi och pedagogik. För en presentation av programmet se: www.gu.se/evidensbasering. Inom programmet, liksom i flera andra undervisningsuppdrag, är medicinsk vetenskapsteori och STS framträdande. Inom ämnet vetenskapsteori bedrivs undervisning och forskning om vetenskapens sociala, politiska, historiska och kulturella sammanhang. Teoretiska och metodologiska resurser hämtas ofta från post-kuhnsk vetenskapsteori och inom forskningsfältet science and technology studies (STS). Frågor av intresse rör bland annat vad som menas med vetenskaplig kunskap och vilken betydelse expertis, standarder och olika slags praktiker har för kunskapsbildning och forskning i skärningspunkten mellan samhälle, individer och institutioner; vem som forskar om vad och varför, hur forskarsamhället är uppbyggt och hur kontroverser uppkommer; samt klassiska kunskapsteoretiska frågeställningar kring exempelvis objektivitet, rationalitet, realism och relativism. Vetenskapsteoris undervisningsuppdrag omfattar både egen utbildning på grund- och avancerad nivå samt externa kurser. Den pedagogiska uppgiften på de externa uppdragen är framförallt att ge studenter som är obekanta med vetenskapsteoretiska frågeställningar möjlighet till reflektion över forskares praktik och vetenskapens roll i samhället.

Arbetsuppgifter

l anställningen ingår undervisning på masterutbildningen i evidensbasering och på externa uppdrag med inriktning mot vård och hälsa liksom kompetensutveckling. Även kursutveckling och strategiskt utvecklingsarbete kan ingå i arbetsuppgifterna. Undervisning kan ske på såväl svenska som engelska.


Behörighet

Behörighet för anställning som lärare finns angivna i 4 kap 3 - 4 § högskoleförordningen samt Göteborgs universitets egen anställningsordning.
Behörig att anställas som universitetslektor är den som har avlagt doktorsexamen.


Bedömningsgrund

Bedömningsgrunder vid anställning som lärare finns angivna i 4 kap 3 - 4 § högskoleförordningen samt Göteborgs universitets egen anställningsordning.
Vid tillsättningen kommer särskild vikt att fästas vid pedagogisk skicklighet.


Övrigt

Erfarenheter från undervisning eller forskning om välfärdens praktiker, organisering och ledning såsom kunskapsstyrning eller evidensbasering av hälso- och sjukvården, skolan eller omsorgen är meriterande. Erfarenhet av undervisning på både svenska och engelska är meriterande liksom visad förmåga att administrera undervisning. Erfarenhet av pedagogiskt utvecklingsarbete och alternativa pedagogiska metoder är önskvärt. Vi är angelägna om att den som anställs ska kunna bidra såväl vetenskapligt som pedagogiskt, och ha de personliga egenskaper som krävs för att kunna samarbeta internt och externt för att driva utvecklingen inom institutionen.

Sammanfattning

Postadress

Box 460
GÖTEBORG, 40530

Liknande jobb


27 november 2023

Rektor till Malmö universitet

Rektor till Malmö universitet

18 april 2023

21 mars 2023