OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
I stadsdelsförvaltningen Östra Göteborg arbetar cirka 2 500 medarbetare tillsammans för att möta invånarnas behov av service. Stadsdelen Östra Göteborg omfattar områdena Bergsjön, Gamlestaden, Kortedala, Kviberg och Utby och här bor cirka 46 000 invånare. Stadsdelen har goda kommunikationer och närhet till Göteborgs centrum. Här finns unika naturområden och en varierad bebyggelse där utveckling och förnyelse sker inom många områden.
Som anställd hos oss gör du en viktig insats för att Östra Göteborg ska vara ett attraktivt område att växa upp, bo, arbeta och åldras i. Genom ditt arbete är du med och utvecklar staden tillsammans med andra. Vill du vara en del av detta?
ARBETSUPPGIFTER
Ekonomiskt bistånd i Östra Göteborg tillhör sektor IFO-FH. I verksamheten arbetar 80 medarbetare huvudsakligen som utredningsassistenter eller socialsekreterare. Personalen arbetar med två uppdrag, att stötta människor till självförsörjning samt det ekonomiska uppdraget. Verksamheten är indelad i tre olika enheter och vi söker en vikarierande utredningsassistent till Försörjningsstödsgruppen. Det dagliga arbetet leds av en förste socialsekreterare.
Din uppgift som utredningsassistent är att självständigt handlägga, utreda och fatta beslut om försörjningsstöd enligt fastställd delegation. Ditt arbete styrs av Socialtjänstlagen och Förvaltningslagen och handläggningsprocessen genomförs i verksamhetssystemet Treserva. Under utredningsprocessen ingår flera kontrollerande moment där det ofta krävs kontakt med andra myndigheter. Du ansvarar också för att erforderlig dokumentation görs i varje enskilt ärende. Arbetet innebär att du har kontakt med många människor, i första hand per telefon och i viss utsträckning genom personliga besök.
En tjänst som utredningsassistent hos oss i Östra Göteborg ger dig en möjlighet att arbeta med ansvarsfulla uppgifter och utveckla din kompetens samtidigt som du gör skillnad för den enskilde.
KVALIFIKATIONER
Du som söker bör ha någon form av eftergymnasial utbildning inom området administration/data/ekonomi, eller annan utbildning som tillsammans med erfarenhet inom arbetsområdet bedöms som likvärdig av arbetsgivaren. Har du tidigare erfarenhet av att arbeta som utredningsassistent alternativt med administrativa uppgifter inom kommunen eller annan förvaltning ser vi det som meriterande. Kunskaper i verksamhetssystemet Treserva och erfarenhet av handläggningsprocessen ser vi också som en merit.
Som person vill vi att du är noggrann, positiv och serviceinriktad. Du måste ha förmåga att kunna planera och skapa struktur kring dina arbetsuppgifter. Då tjänsten innebär många samarbetskontakter ställer detta krav på att du har ett flexibelt och lösningsinriktat förhållningssätt.
Låter detta som en tjänst som skulle passa dig? Då ser vi fram emot din ansökan!