Vikarierande utredningssekreterare till grundskoleförvaltningen

Vikarierande utredningssekreterare till grundskoleförvaltningen

Arbetsbeskrivning

Ref: 20211507

Arbetsuppgifter
Vi söker nu en vikarierande utredningssekreterare till vårt team!

Som utredningssekreterare inom enhetens myndighetsfunktion ska du vara ett stöd för att nå grundskoleförvaltningens och grundskolenämndens övergripande mål. Du kommer bland annat att arbeta med:


• kvalificerad handläggning av olika typer av myndighetsärenden enligt skollagen, t.ex. yttranden till tillsynsmyndigheter, klagomålshantering, kränkande behandling, beslut om tilläggsbelopp.
• att stödja och vägleda skolorna och skolhuvudmannen i myndighetsärenden enligt skollagen.
• avdelningsspecifika och förvaltningsövergripande analyser, utredningar, uppföljningar, utvärderingar, planerings- och utvecklingsarbete, samordningsuppdrag.
• framtagande av kvalitativa beslutsunderlag till förvaltningsledning och nämnd,
• ta fram olika former av stödmaterial och styrdokument, t.ex. riktlinjer och rutiner,
• utveckla, visualisera och presentera olika former av data/statistik.
• genomföra informationsinsatser till olika målgrupper och kommunicera internt och externt.
• samverkan med interna och externa aktörer, t.ex. andra myndigheter och fristående skolhuvudmän.

Här blir du en viktigt del i arbetet för varje elevs bästa skola!

Kvalifikationer
Vi söker dig med akademisk examen med samhällsvetenskaplig inriktning eller annan utbildning som bedöms likvärdig. Det är också ett krav att du har erfarenhet av relevant arbete i en offentligt styrd organisation. Har du tidigare erfarenhet av arbete i kommunal skolförvaltning är det meriterande.

För att trivas och lyckas i ditt uppdrag krävs det att din svenska är mycket god i både tal och skrift. Du har även erfarenhet av att analysera utifrån både kvantitativ- och kvalitativ data. Eftersom uppdraget är ett vikariat och du snabbt ska kunna sätta dig in i dina uppgifter ser vi gärna att du har god kunskap om skolväsendet. Du har även god datorvana och erfarenhet av att sätta dig in i olika system. Har du dessutom erfarenhet av att självständigt genomföra utredningar, skriva rapporter och ta fram kvalificerade beslutsunderlag är det ett stort plus.

Som person behöver du vara analytisk och ha lätt för att samverka med olika intressenter på ett sakligt, förtroendegivande och pedagogiskt vis. Du har också lätt för att förhålla dig till förändrade omständigheter och arbetar effektivt utan att det påverkar struktur och kvalitet.

Välkommen med din ansökan!

Om arbetsplatsen
Avdelningen kvalitet och myndighet utgör en av fem övergripande stödfunktioner på grundskoleförvaltningen. Avdelningens uppdrag är att skapa förutsättningar för likvärdighet, rättssäkerhet och god måluppfyllelse för eleverna genom att ge kvalificerat stöd och råd till skolorna, förvaltningsledningen och grundskolenämnden. Genom att ta fram underlag för beslutsfattande och analys samt identifiera utvecklingsmöjligheter bistår avdelningen kvalitet och myndighet huvudmannen med att uppnå såväl nationella som kommunala mål. Syftet med vårt gemensamma arbete är att i alla delar bidra till att skapa varje elevs bästa skola. Avdelningen består av fyra enheter; kanslienhet, kommunikationsenhet, kvalitets- och utredningsenhet och skolplaceringsenhet.

Grundskoleförvaltningen – stadens största förvaltning med 84 skolor, 6000 medarbetare och 34000 elever erbjuder en arbetsplats för alla. Här vill vi växa, utvecklas och utmanas i vårt lärande tillsammans – varje dag. Vi ser till att alla får en god arbetsmiljö och satsar på ledarskap. Tillsammans arbetar vi alla för varje elevs bästa skola!


I Malmö stad arbetar vi med respekt, engagemang och kreativitet för att utveckla Malmö. Vi har Sveriges viktigaste jobb. Hos Malmö stad finns framtidens arbetsplats. Här gör vi skillnad. Vi skapar en ekologiskt, ekonomiskt och socialt hållbar stad. Vill du vara med och påverka.

Information om tjänsten
Anställningsform: Vikariat med start enl. ök från september till och med 30 juni 2022. 
Omfattning: 100%
Antal tjänster: 1
Tillträde: Enligt överenskommelse.

Övrigt
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss kontakt med media-säljare, rekryteringssajter och liknande.

Malmö Stad strävar efter att medarbetarna ska avspegla den mångfald som finns bland befolkningen. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan tillgodose Malmöbornas behov.

För att skicka in din ansökan, klicka på ansök nedan. Har du några frågor gällande tjänsten kontakta ovan nämnda kontaktpersoner.

Kontaktpersoner på detta företaget

Chef Anders Färemo

Sektionschef Annelie Friberg
040-34 96 60
IT-samordnare Ann-Charlotte Malmros

Rekryteringskonsult Johanna Andersson

Stabs- och ekonomichef Jörgen Jepson
040-341446
Controller Madeleine Spjuth
040-342164
HR-chef Pernilla Hedin
0734-26 44 63
Sektionschef Cecilia Wenster
040-34 55 77
Sektionschef Therese Törnkvist
040-34 63 54
HR-konsult Arber Jashari
0768-91 60 98

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Malmö stad
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 26 maj 2021
  • Ansök senast: 9 juni 2021

Besöksadress

August Palms plats 1 20580 Malmö
None

Postadress

August Palms plats 1
Malmö, 20580

Liknande jobb


Utredare

Utredare

16 januari 2023

Utredare till Kansliet för medicin

11 januari 2023

11 januari 2023