OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Ref: 20210666
Arbetsuppgifter
Vi söker nu en vikarierande utredningssekreterare till vårt team!
Som utredningssekreterare inom enhetens myndighetsfunktion ska du vara ett stöd för att nå grundskoleförvaltningens och grundskolenämndens övergripande mål. Du kommer bland annat att arbeta med:
• kvalificerad handläggning av olika typer av myndighetsärenden enligt skollagen, t.ex. yttranden till tillsynsmyndigheter, klagomålshantering, kränkande behandling, beslut om tilläggsbelopp.
• att stödja och vägleda skolorna och skolhuvudmannen i myndighetsärenden enligt skollagen.
• avdelningsspecifika och förvaltningsövergripande analyser, utredningar, uppföljningar, utvärderingar, planerings- och utvecklingsarbete, samordningsuppdrag.
• framtagande av kvalitativa beslutsunderlag till förvaltningsledning och nämnd,
• ta fram olika former av stödmaterial och styrdokument, t.ex. riktlinjer och rutiner,
• utveckla, visualisera och presentera olika former av data/statistik.
• genomföra informationsinsatser till olika målgrupper och kommunicera internt och externt.
• samverkan med interna och externa aktörer, t.ex. andra myndigheter och fristående skolhuvudmän.
Kvalifikationer
Vi söker dig med akademisk examen med samhällsvetenskaplig inriktning eller annan utbildning som bedöms likvärdig. Det är också ett krav med minst två års erfarenhet av kvalificerad ärendeberedning, utredning, uppföljning, framtagande av data och statistik och analys och inom offentlig förvaltning eller politiskt styrd organisation. Har du tidigare erfarenhet av arbete i kommunal skolförvaltning är det meriterande.
För att trivas och lyckas i uppdraget krävs det dokumenterad erfarenhet av att självständigt genomföra utredningar, skriva rapporter och att ta fram kvalificerade beslutsunderlag. Du ska även ha erfarenhet av att samordna, omvärldsbevaka och utveckla olika uppdrag, processer och utredningar.
Du har god vana av att arbeta i relevanta system och din svenska är mycket god i både tal och skrift.
Som person behöver du vara analytisk och ha lätt för att samverka med olika intressenter på ett sakligt, förtroendegivande och pedagogiskt vis. Du har också lätt för att förhålla dig till förändrade omständigheter och arbetar effektivt utan att det påverkar struktur och kvalitet.
Välkommen med din ansökan!
Om arbetsplatsen
Avdelningen kvalitet och myndighet utgör en av fem övergripande stödfunktioner på grundskoleförvaltningen. Avdelningens uppdrag är att skapa förutsättningar för likvärdighet, rättssäkerhet och god måluppfyllelse för eleverna genom att ge kvalificerat stöd och råd till skolorna, förvaltningsledningen och grundskolenämnden. Genom att ta fram underlag för beslutsfattande och analys samt identifiera utvecklingsmöjligheter bistår avdelningen kvalitet och myndighet huvudmannen med att uppnå såväl nationella som kommunala mål. Syftet med vårt gemensamma arbete är att i alla delar bidra till att skapa varje elevs bästa skola. Avdelningen består av fyra enheter; kanslienhet, kommunikationsenhet, kvalitets- och utredningsenhet och skolplaceringsenhet.
Grundskoleförvaltningen – stadens största förvaltning med 80 skolor, 6200 medarbetare och 33 900 elever erbjuder en arbetsplats för alla. Här vill vi växa, utvecklas och utmanas i vårt lärande tillsammans– varje dag. Vi ser till att alla får en god arbetsmiljö och satsar på
Information om tjänsten
Anställningsform: Vikariat till och med 2021-12-31
Omfattning: 100%
Antal tjänster: 1
Tillträde: Enligt överenskommelse.
Övrigt
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss kontakt med media-säljare, rekryteringssajter och liknande.
Malmö Stad strävar efter att medarbetarna ska avspegla den mångfald som finns bland befolkningen. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan tillgodose Malmöbornas behov.
För att skicka in din ansökan, klicka på ansök nedan. Har du några frågor gällande tjänsten kontakta ovan nämnda kontaktpersoner.
Kontaktpersoner på detta företaget
Chef Anders Färemo
Sektionschef Annelie Friberg
040-34 96 60
IT-samordnare Ann-Charlotte Malmros
Rekryteringskonsult Johanna Andersson
Stabs- och ekonomichef Jörgen Jepson
040-341446
Controller Madeleine Spjuth
040-342164
HR-chef Pernilla Hedin
0734-26 44 63
Sektionschef Cecilia Wenster
040-34 55 77
Sektionschef Therese Törnkvist
040-34 63 54
HR-konsult Arber Jashari
0768-91 60 98