OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Biträdande rektor till Viktor Rydberg gymnasium Djursholm
Om tjänsten
Tjänsten är på heltid och tillsvidare med start i början av augusti 2024.
Som biträdande rektor har du bl.a. personalansvar för både pedagogisk- och övrig personal. Tillsammans med rektor och ytterligare en biträdande rektor driver du skolutveckling och förändringsarbete.
Din profil
Vi söker dig som, med skolans vision och mål för ögonen, vill axla en ledarroll och leda verksamheten utifrån stiftelsens värdegrund och långsiktiga utvecklingsarbete.
Du är intresserad av ledarskapsfrågor och har ett brett intresse för skolans självklara arbets- och utvecklingsområden. Du kommer att delta i det systematiska utvecklings- och kvalitetsarbetet samt ha inblick i arbetet med ekonomi och budget för att verka för organisationens bästa.
Du kommer att leda arbetet i Elevhälsoteamet och behöver ha intresse, insyn och förståelse i frågor som rör skolans elevhälsoarbete. Du måste också ha intresse för studie- och yrkesvägledarfrågor då en del av tjänsten kommer vara att handleda eleverna inom detta område.
Som person är du prestigelös, ansvarstagande, har integritet och trivs när du får arbeta resultat- och lösningsfokuserat. Du har alltid elevers och lärares bästa för ögonen. Du är nyfiken, modig och litar på att elever och medarbetare vill nå goda resultat. Du trivs med att inspirera och motivera människor samt att företräda verksamheten, både internt och externt.
Det är också av största vikt för dig att arbeta i team och att bidra till det kollegiala lärandet i organisationen. Du är, liksom vi, övertygad om att konst och vetenskap går hand i hand.
Det är meriterande om du har gått Rektorsprogrammet samt har skolledarerfarenhet från gymnasiet.
Stiftelsen Viktor Rydbergs skolor är en organisation som drivs av en klar och uttalad vision och verksamhetsidé, som går ut på att man vill ligga i framkant i den pedagogiska utvecklingen och bidra till att den svenska skolan i stort förbättras. Därför ger man stor pedagogisk frihet till medarbetarna, vars idéer bidrar till att driva verksamheten framåt, kompletterat med noggrann utvärdering och uppföljning. Elevernas uttalade och underförstådda behov, önskemål och förväntningar är vägledande för verksamheten. Vi har byggt upp en kultur av att arbeta i team i en tvåspråkig miljö, där både svenska och engelska är arbetsspråk. Varje skola har en egen ledningsgrupp, vilket ger korta beslutsvägar och bidrar till en kreativ arbetsmiljö. Stiftelsen har lång erfarenhet av att tillämpa IT, såväl pedagogiskt som administrativt och tillhandahåller de system och tekniska verktyg, som våra lärare behöver i alla aspekter av sitt arbete.