OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Välkommen att bli en del av teamet på Viktor Rydberg gymnasium Odenplan!
VRGO söker en administratör med start i augusti 2022 på 100%. Anställningen är visstid med med goda möjligheter till förlängning. Tjänsten sträcker sig över hela läsåret 22/23.
I ditt uppdrag som administratör ingår att, i samarbete med andra medarbetare på de båda gymnasieskolorna samt i Stiftelsen Viktor Rydbergs skolor, stödja skolverksamheten så att vi skapar de bästa förutsättningarna för det pedagogiska uppdraget. Fokus i uppdraget är att uppnå goda effekter och värden för eleven och att bidra till en god arbetsmiljö för såväl medarbetare som elever.
Du utgör ett nära stöd till skolledarna inom områden som elev-, personal-, ekonomi-, informations- och myndighetsadministration. I ditt uppdrag har du en central och viktig roll i skolans expedition. Du är ansiktet utåt och tar dagligen emot besök, hjälper och vägleder elever, pedagoger, föräldrar m.fl., som kommer eller ringer till skolans expedition i olika ärenden.
Du har huvudansvar för den interna servicen på skolan och är behjälplig i allmänt förekommande kontorsgöromål. Du stödjer genom att sköta beställningar, bokningar av olika slag samt formulerar och distribuerar div. brev, utskick och inbjudningar. I uppdraget ingår också att hantera elevadministration, vilket bl a innebär att registrera in- och utskrivningar och elevkön, betyg och andra elevdokument. Inom ekonomiområdet ingår bl a att hantera fakturor, inköp och beställningar.
Du har ansvar för posthantering och du är även behjälplig i ärendehantering. Det kan exempelvis innebära arbetsuppgifter som att ta fram olika typer av underlag för statistik, förberedelser av utskick mm. Det ingår även arbetsuppgifter kopplade till korttidsbemanning såsom bokning av vikarier och administration kring detsamma i befintligt IT-system. Som skoladministratör hanterar du även personaladministration kopplat till frånvaro.
Du ska kunna samordna event som t.ex. Öppet hus och föräldrakvällar.
Det är ett krav att du som söker har minst tre års gymnasieutbildning eller motsvarande. Har du ytterligare administrativ utbildning, gärna kopplat till ekonomi eller IT så är det meriterande. Det är även meriterande om du har tidigare erfarenhet av administrativa arbetsuppgifter, har arbetat i reception och/eller om du har erfarenhet av arbete på skola.
Att arbeta med datorn som arbetsredskap är en självklarhet för dig. Du kan hantera grundläggande system som t.ex. Google docs, Google spreadsheets, Google drive med mera. Erfarenhet av Google Suite är meriterande. Goda referenser är en förutsättning för tjänsten.
På VRGO finns många i personalgruppen som har engelska som modersmål så det är en fördel om du har lätt för engelska.
Vi rekryterar fortlöpande och ser fram emot att se din ansökan. Tjänsten kan komma att tillsättas innan ansökningstiden är slut.
Stiftelsen Viktor Rydbergs skolor är en organisation som drivs av en klar och uttalad vision och verksamhetsidé, som går ut på att man vill ligga i framkant i den pedagogiska utvecklingen och bidra till att den svenska skolan i stort förbättras. Därför ger man stor pedagogisk frihet till medarbetarna, vars idéer bidrar till att driva verksamheten framåt, kompletterat med noggrann utvärdering och uppföljning. Elevernas uttalade och underförstådda behov, önskemål och förväntningar är vägledande för verksamheten. Vi har byggt upp en kultur av att arbeta i team i en tvåspråkig miljö, där både svenska och engelska är arbetsspråk. Varje skola har en egen ledningsgrupp, vilket ger korta beslutsvägar och bidrar till en kreativ arbetsmiljö. Stiftelsen har lång erfarenhet av att tillämpa IT, såväl pedagogiskt som administrativt och tillhandahåller de system och tekniska verktyg, som våra lärare behöver i alla aspekter av sitt arbete.