OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Viktor Rydbergs skola Nacka söker en engagerad skolkurator!
Tjänsten är tillsvidare och på 60% med en uppehållsfaktor på 0,90 % med start omgående eller efter överenskommelse.
På Viktor Rydbergs skola Nacka värnar vi om helheten kring varje elev.. Vi lägger vikt på hälsofrämjande och förebyggande insatser. Vi erbjuder en stimulerande och rolig arbetsplats, där både elever och personal trivs. Nu välkomnar vi en ny skolkurator till vår elevhälsa!
Skolkuratorns huvudsakliga uppgifterArbetet som skolkurator innebär att du kommer att vara en nyckelperson i skolans förebyggande och hälsofrämjande insatser. Du har stödjande samtal med elever, såväl på individ- som gruppnivå och med vårdnadshavare. Genom handledning till personalen tillför du det psykosociala perspektivet i verksamheten. Du är spindeln i nätet och samverkar med andra aktörer i samhället. Du samarbetar med samtlig personal på skolan och ingår i skolans elevhälsoteam som består av, skolledningen, skolsköterska, specialpedagog och skolpsykolog.
Vem vi sökerVi söker dig med socionomexamen eller annan likvärdig utbildning samt med praktisk erfarenhet av socialt arbete. Vi ser gärna att du har erfarenhet av arbete som skolkurator och arbete inom elevhälsans förebyggande och hälsofrämjande arbetssätt och metoder. Att ha erfarenhet av att ha arbetat med eller inom socialtjänsten är meriterande.
Du är trygg i din yrkesroll samt van att samverka med elevhälsans och skolans övriga professioner. Du är proaktiv och hittar lösningar och strategier på individ- och gruppnivå. Du motiveras av nära samarbete med kollegor och vill bidra till vårt kollegiala lärande. Som person är du engagerad och ansvarsfull och har ett genuint intresse av att arbeta med barn och ungdomar. Vi fäster stor vikt vid såväl din profession som din personlighet.
Varmt välkommen att söka!
Stiftelsen Viktor Rydbergs skolor är en organisation som drivs av en klar och uttalad vision och verksamhetsidé, som går ut på att man vill ligga i framkant i den pedagogiska utvecklingen och bidra till att den svenska skolan i stort förbättras. Därför ger man stor pedagogisk frihet till medarbetarna, vars idéer bidrar till att driva verksamheten framåt, kompletterat med noggrann utvärdering och uppföljning. Elevernas uttalade och underförstådda behov, önskemål och förväntningar är vägledande för verksamheten. Vi har byggt upp en kultur av att arbeta i team i en tvåspråkig miljö, där både svenska och engelska är arbetsspråk. Varje skola har en egen ledningsgrupp, vilket ger korta beslutsvägar och bidrar till en kreativ arbetsmiljö. Stiftelsen har lång erfarenhet av att tillämpa IT, såväl pedagogiskt som administrativt och tillhandahåller de system och tekniska verktyg, som våra lärare behöver i alla aspekter av sitt arbete.
Artiklar i detta ämnet
- Verbal aggression