Vill du ansvara för Svenska kraftnäts inköp?

Vill du ansvara för Svenska kraftnäts inköp?

Arbetsbeskrivning

Rollen som avdelningschef för inköp kan bli din!

Vill du också arbeta i en dynamisk och utvecklande miljö där du blir en viktig länk i en samhällsviktig verksamhet?
Du kommer att ha en nyckelroll i att strategiskt utveckla inköpsfunktionen hos Svenska kraftnät, som befinner sig i kraftig tillväxt. 

Om tjänsten
Som avdelningschef inköp leder du inköpsverksamheten på Svenska kraftnät och strategiskt utvecklar funktionen genom kategoristyrning och säkerställer korrekta och effektiva inköpsrutiner. Inköpen omfattar allt från entreprenader (stationer och ledningar), underhåll och kraftprodukter till IT, indirekt och konsulter. Upphandlingar på Svenska kraftnät genomförs enligt LUF, Lagen om offentlig upphandling inom försörjningssektorerna.

Avdelningen består av ett 40-tal medarbetare (anställda och konsulter) och är organiserad i två enheter samt två team. Du ansvarar för att det finns en god ledning, styrning och arbetsmiljö på avdelningen och du ingår i division Gemensamma Funktioners ledningsgrupp.

Tjänsten är placerad vid vårt huvudkontor i Sundbyberg.
Resor i tjänsten förekommer i viss utsträckning.

Dina arbetsuppgifter
Som avdelningschef inköp ansvarar du för Svenska kraftnäts inköpsstrategi och inköpsprocess samt dess praktiska tillämpning och utveckling. Rollen innefattar  fortsatt utveckling och tillämpning av kategoristyrning, upphandlingar och leverantörsutveckling.
Du kommer att få möjlighet att bidra till ett samhällsviktigt uppdrag genom att utveckla denna centrala funktion och dess medarbetare och samtidigt utbyta erfarenheteter med kollegor som verkat länge inom branschen. 

Din bakgrund
Du ska vara Civilingenjör eller ha motsvarande kompetens förvärvad på annat sätt.

Vidare har du:


• Solid erfarenhet av strategiskt inköp, minst 10 år.


• Chefserfarenhet, gärna från inköp, minst 5 år.


• Erfarenhet av stora och komplexa upphandlingar i en avancerad teknisk miljö eller inom tekniktung infrastruktur.


• Erfarenhet av att leda internationella affärer och affärsrelationer på högre managementnivå.


• Erfarenhet av att driva tvärfunktionellt förändringsarbete i en ledande position och att strategiskt utveckla en organisation.


• Erfarenhet av offentlig upphandling, minst 2 år.


• Mycket goda kunskaper i svenska och engelska väl, både i tal och skrift.

Meriterande för denna roll är:


• Bred erfarenhet från flera olika inköpskategorier (hårdvara, IT, entreprenad, tjänster, indirekt, konsulter etc.).


• Erfarenhet av entreprenadupphandling.


• Erfarenhet av elenergisektorn.

Dina personliga egenskaper
I rollen som avdelningschef inköp är det viktigt att du har ett stort intresse för ledarskap, är intresserad av och samarbetar bra med andra människor och relaterar till dem på ett lyhört och smidigt sätt. Viktigt är också att du är van att driva på och genomföra förändringsarbete.
För att lyckas måste du även ha ett genuint teknikintresse kombinerat med en hög grad av affärsmässighet och hög förhandlingskompetens.
Som avdelningschef måste du sist och slutligen ha god förmåga att leda andra, vara engagerad och utvecklingsorienterad för att skapa en positiv och utvecklande kultur inom avdelningen som du leder.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Vill du veta mer?
Kontakta gärna rekryterande chef Divisionschef Lars Nordén, tel. nr. 070-602 88 20 alternativt ansvarig rekryterare Lennart Jansson 010 350 91 49. Fackliga representanter är Emma Thornberg, SACO, tel. 010 475 84 77 och Mikael Hedenheim, ST, tel. 010 475 84 68.
Du når oss också via e-post: fornamn.efternamn@svk.se.

Sista ansökningsdag
Välkommen med din ansökan senast 15 januari 2023.
Vi behandlar ansökningar löpande så vi välkomnar din ansökan så snart som möjligt.

 

 

Vårt erbjudande till dig

På Svenska kraftnät händer det mycket - vi är en organisation i förändring. Enligt Nyckeltalsinstitutets mätning Arbetsgivarindex är Svenska kraftnät en av elbranschens bästa arbetsgivare och arbetar utifrån ett personligt ledarskap. Du erbjuds god möjlighet till balans mellan arbete och privatliv, goda förmåner och mycket mer.


Som medarbetare hos oss blir du en del i en samhällsviktig organisation där vi värdesätter och strävar efter hög kollektiv intelligens. Det är med samarbete och effektivitet som vi ska uppnå vår vision "Säker elförsörjning för en hållbar samhällsutveckling". Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar.


Då vi arbetar med samhällsviktig verksamhet är anställningen säkerhetsklassad och svenskt medborgarskap krävs. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Svenska Kraftnät
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 21 december 2022
  • Ansök senast: 15 januari 2023

Besöksadress

Svenska kraftnät, Box 1200, 172 24 Sundbyberg
None

Postadress

Box 1200
Sundbyberg, 17224

Liknande jobb


25 november 2024

21 november 2024

Strategisk inköpschef till Zetterströms

Strategisk inköpschef till Zetterströms

14 november 2024

19 november 2024