OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
I Varbergs kommun är vi cirka 5 000 medarbetare som delar en och samma verksamhetsidé: Vi ska förenkla människors vardag och inspirera dem att uppnå sina drömmar. Detta gör vi på väldigt många olika sätt, det finns mer än 135 olika yrken i vår breda verksamhet. Varberg växer och behoven av kommunens tjänster både ökar och förändras, därför behöver vi din kompetens.
Vill du växa med oss?
Tjänsten som kommunarkivarie är placerad på kommunkansliet som tillhör kommunstyrelsens förvaltning. Här arbetar bland annat kommunregistrator, kommunjurister, utvecklingsledare och informationssäkerhetsstrateg.
Kommunarkivet ansvarar för kommunens fysiska och digitala arkiv. På kommunarkivet kommer du att arbeta tillsammans med ytterligare en kommunarkivarie och en arkivassistent. I Varbergs kommun pågår mycket arbete med att utveckla vår informationsförvaltning och det finns ett stort behov av stöd i arbetet med digitalisering och verksamhetsutveckling. Denna tjänst innefattar såväl traditionella arkivfrågor som modern informationsförvaltning och digitalt bevarande.
ARBETSUPPGIFTER
Som arkivarie i Varbergs kommun arbetar du med många varierande arbetsuppgifter som alla syftar till att verka för en god och hållbar informationsförvaltning i hela kommunen.
Du kommer att delta i arbetet med e-arkiv och digital informationsförvaltning inom hela kommunen. Du kommer att arbeta aktivt med att hjälpa kommunens verksamheter att ställa om sin informationshantering för digitalt bevarande och verka för en hållbar digitalisering.
Arkivarierna tar fram styrdokument och stödmaterial gällande arkiv och dokumenthantering. Du arbetar med att utveckla kommunens övergripande dokumenthanteringsplan och stödja förvaltningarna i arbetet med att ta fram verksamhetsspecifika dokumenthanteringsplaner. Kommunarkivet utför tillsyn på kommunens verksamheter och ger råd och stöd till verksamheterna. Andra arbetsuppgifter kan vara att utbilda förvaltningarna inom området informationsförvaltning. I ansvarsområdet ingår också att förvalta kommunens klassificeringsstruktur och implementera den för olika användningsområden. Kommunarkivet arbetar med att implementera en verksamhetsbaserad arkivredovisning.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som vill vara med i det fortsatta utvecklingsarbetet av verksamheten inför framtidens utmaningar. Du har ett stort intresse för offentlig förvaltning och samhällsfrågor. Du värnar vår demokrati och med det en öppen och effektiv offentlig förvaltning.
Du ska ha en relevant högskoleutbildning med minst 40p/60hp i arkivvetenskap, informationsvetenskap eller annan inriktning som vi bedömer som likvärdig. Du har erfarenhet av arbete inom arkiv och informationsförvaltning inom offentlig förvaltning samt it-vana och god allmänkunskap om och i olika systemmiljöer.
Erfarenhet av att arbeta med digital informationsförvaltning, e-arkiv och digitalt bevarande är meriterande, likaså erfarenhet av systemförvaltning.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Du ska ha god samarbets- och initiativförmåga. Som person är du analytisk och kommunikativ. Dessutom tror vi att du kan identifiera förbättrings- och utvecklingsmöjligheter och motiveras av utmaningar. Du är engagerad i ditt arbete och kan skapa entusiasm hos andra. Du klarar att hantera flera arbetsuppgifter parallellt och tycker att det är stimulerande att arbeta både med rutinärenden och mer komplexa frågor. Du kan uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska och har en god förståelse av engelska.
ÖVRIGT
Varbergs kommun har ett politisk beslut om önskad sysselsättningsgrad. Detta innebär att den anställde har rätt att arbeta heltid eller önskad deltid.
Inför denna rekrytering har vi noggrant valt vilka annonsplatser vi vill annonsera i och undanber oss därför kontakt med annonsörer och bemanningsföretag!