OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Socialstyrelsen ansvarar för Sveriges officiella statistik inom områden hälso- och sjukvård samt och socialtjänst. Myndigheten är en av Sveriges största statistikproducerande myndigheter och håller ett flertal hälsodata- och socialtjänstregister. Verksamheten producerar statistik om bland annat dödsorsaker, cancer, missbruk, stöd till äldre och personer med funktionsnedsättning, förlossningar och psykiatrisk tvångsvård. I verksamhetens ansvar ligger också att utveckla statistikens innehåll, kvalitet och aktualitet.
Vi söker dig som vill
• medverka i arbetet med att utveckla och framställa officiell och annan statistik inom flera av verksamhetens ansvarsområden
• ta fram modeller för kontroll och rättning av insamlade data till aktuella register
• utveckla nya former för produktion och presentation av statistik
• bidra till utvecklingen av Socialstyrelsens statistik för att möta omvärldens krav på informationsförsörjning
• samarbeta, är ansvarstagande och är utvecklingsinriktad. Du är analytisk och initiativrik.
Kvalifikationskrav
• Relevant högskoleutbildning, exempelvis inom samhällsvetenskap eller folkhälsovetenskap
• Minst ett års erfarenhet av arbete med SAS programmering
• Minst ett års erfarenhet från bearbetning av register/databaser
• God muntlig och skriftlig kommunikativ förmåga på svenska
Meriterande
• Certifierad SAS Programmerare
• Erfarenhet av statistikproduktion utifrån olika typer av dataunderlag
• Flerårig erfarenhet av utredningsarbete i offentlig verksamhet
• God förmåga att översätta användares statistikbehov till SAS-program
• Kunskap om socialtjänst och hälso- och sjukvård
Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Anställningsinformation
Rekryteringen avser tre tjänster. Anställningarna är visstidsanställningar tillsvidare dock längst på två år, på heltid och placering i Stockholm. Din tjänstetitel blir Utredare.
Socialstyrelsen strävar efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald. Vi erbjuder en spännande arbetsplats med många kunniga medarbetare. Mer information om vår verksamhet hittar du på www.socialstyrelsen.se.
Sista ansökningsdag är 2014-08-10 Ansök genom att trycka på knappen nedan. Ange diarienummer 261-31863/2014. Betyg och övriga handlingar tar du med vid en eventuell intervju.
Rekryteringen sköts av Socialstyrelsens personalenhet, och vi undanber oss säljsamtal från rekryteringsföretag och annonssäljare.
Kontaktpersoner
Jesper Brohede
Enhetschef
075- 247 34 14
Lars Grönvik
Enhetschef
075-247 34 16
Cristina Nygren
Personalspecialist
075- 247 40 47
Fackliga ordföranden för Saco, ST och Vårdförbundet når du via vår växel på 075-247 30 00.
Kontaktpersoner på detta företaget
Kristina Bränd Persson, enhetschef
075-247 3096
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Beatrice Hopstadius, enhetschef
075-247 3670
Beatrice Hopstadius, tf enhetschef
075-247 3670
Pernilla Ek, enhetschef
075-247 3032
Erik Höglund, avdelningschef
075-247 3872
Eva Wallin, enhetschef
075-247 3470
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Georg Lagerberg, enhetschef
075-247 3607
Helena Scarabin, enhetschef
075-247 4055