OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
På enheten kontaktcenter ger vi information, vägledning och support till medborgare och medarbetare inom Nacka kommuns alla ansvarsområden. Kontaktcenter är kommunens ansikte utåt vilket innebär att du kommer vara med och skapa tillgänglighet och ge god service. Nu söker vi dig som vill arbeta som budget- och skuldrådgivare hos oss. Verksamheten är i en utvecklingsfas, så du som söker kommer få möjligheten att vara med och utveckla vår verksamhet.
Arbetsbeskrivning
Som budget- och skuldrådgivare kommer du att träffa människor som har hamnat i ekonomiska svårigheter och inte kan betala sina skulder eller hantera sin privatekonomi. Du kommer också att arbeta med kommunens dödsbohandläggning. Budget- och skuldrådgivningen samarbetar med bland andra vräkningsförebyggande, boendestödjare, personliga ombud och det sociala området. Budget- och skuldrådgivningen arbetar utifrån principen om hjälp till självhjälp.
Dina arbetsuppgifter består till stor del av:
•
Möten med klienter som hamnat i ekonomiska svårigheter.
•
I samarbete med klienten, upprätta ansökningar om skuldsanering, ge stöd och råd under skuldsaneringsperioden, hjälp med att strukturera och hantera vardagsekonomin och göra en budget samt att förhandla med fordringsägare och upprätta avbetalningsplaner.
•
Överklaga avslag på skuldsaneringar.
•
Ge stöd i kontakten med myndigheter såsom Försäkringskassan och Kronofogden.
•
Förebyggande arbete, till exempel interna och externa föreläsningar.
•
Närvaro på kommunens bibliotek.
I dina arbetsuppgifter kommer det också att ingå arbete med kommunens dödsbohandläggning tillsammans med vår dödsbohandläggare. I dessa arbetsuppgifter ingår bland annat att:
•
Provisoriskt förvalta dödsbon samt efterforska dödsbodelägare.
•
Handlägga och utreda ansökningar om ekonomiskt bistånd för begravningskostnader.
•
Utreda om förutsättningarna finns för att upprätta en dödsboanmälan. Utredningarna syftar till att klarlägga vilka tillgångar som ingår i dödsboet samt om det finns försäkringar, testamenten, äktenskapsförord eller liknande. Även hembesök ingår.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har en akademisk utbildning som socionom, jur. kand, civilekonom eller motsvarande. För rollen är det meriterande om du har erfarenhet från arbete inom en kommun samt att du ha arbetat med människor i kris. Det är också meriterande om du har erfarenhet från ekonomiskt bistånd. För att matcha rollen krävs det också att du som person är; strukturerad, pedagogisk och serviceriktad. Vidare är det viktigt att du har en god samarbetsförmåga och en mycket god empatisk förmåga.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 17 maj. Urval kan komma att ske löpande så ansök gärna idag!
Anställning
Anställningen är på heltid och tillsvidare. Startdatum är snarast eller enligt överenskommelse.
För mer information om tjänsten:
Per Ehrengren, biträdande enhetschef kontaktcenter, 08-718 96 87
Facklig företrädare:
Tedros Asmelash, Vision, 08-718 75 96
Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringsverktyg. Vi undanber oss externt stöd i rekryteringen, inkluderande erbjudanden om ytterligare annonsering.