Vill du bli vår nästa CFO på SKR?

Vill du bli vår nästa CFO på SKR?

Arbetsbeskrivning

Om arbetsplatsen

Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) är en medlems- och arbetsgivarorganisation för Sveriges kommuner och regioner. Genom kunskap, råd och service till våra medlemmar stärker vi dem i deras uppdrag att utveckla välfärden för alla medborgare. Vi är en mötesplats för kommuner och regioner och tillsammans utvecklar vi demokrati och välfärd utifrån medborgarnas behov i hela landet. SKR:s vision tar sikte på att det framgångsrika Sverige skapas lokalt. Vi påverkar regering, riksdag och EU genom att ge förslag på hur vi bäst utvecklar demokrati och välfärd.

 

SKR har ca 500 medarbetare och kontoret är placerat vid Slussen i Stockholm. Som medarbetare på SKR har du möjlighet att arbeta delvis på kontoret och delvis från annan plats, med utgångspunkt i verksamhetens behov. Hos oss finns möjligheter för dig som vill förändra, förnya och förbättra. Vi formar idéerna för välfärd och utveckling.

Är du en driven ledare som gärna tar ett helhetsperspektiv om verksamheten? Har du en bred kunskap inom ekonomi och finans och vill ta dig an uppdraget att ansvara för SKR:s budget och ekonomistyrning?

Läs gärna mer på SKR.se

Uppdraget
CFO har ett övergripande ansvar för att SKR har en budget i balans och att ekonomistyrningen bedrivs enkelt och effektivt. SKR är moderbolag i SKR-koncernen och CFO är därför också VD för SKR:s kapitalförvaltning och pensionsstiftelse. Det kan också bli aktuellt med styrelseuppdrag i något av våra dotterbolag.

Du utför ditt uppdrag som chef tillsammans med ca 20 medarbetare på Ekonomi- och finanssektionen. Du har två samordnare som ansvarar för varsin grupp. Sektionen hanterar redovisning, projektcontrolling, business control, ekonomiadministration samt systemförvaltning på förbundet. Ekonomi- och finanssektionen har de senaste två åren utvecklats mot en mer rådgivande roll till verksamheten. Fortsatta utvecklingsområden kommer att vara ökat fokus på kvalitativa beslutsunderlag, processutveckling och automatisering. Du förväntas därför arbeta strategiskt med att utveckla såväl affär som medarbetare.

CFO rapporterar till administrativ direktör som också är stf. VD och är placerad vid vårt huvudkontor vid Slussen i centrala Stockholm. Du är adjungerad till SKR:s ledningsgrupp när ditt verksamhetsområde finns med på dagordningen och är rådgivare åt styrelse och VD.

Kvalifikationer
Vi söker dig med akademisk examen inom ekonomi samt gedigen erfarenhet av ledarskap och bred kunskap inom ekonomi- och finansområdet.

Du har dokumenterad erfarenhet av:

Verksamhets- och personalansvar på organisationsnivå som CFO.
Att arbeta processorienterat.
Att framgångsrikt driva förändringsarbete.
Verksamhetsutveckling genom digitalisering.


För att lyckas i rollen behöver du ha förmåga att växla mellan detaljfokus och en strategisk överblick. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och söker dig som är trygg och coachande i ditt ledarskap och stöttar medarbetarna att gemensamt driva förbättringsarbete.

För att trivas hos oss har du en konsultativ personlighet och tycker om att arbeta i en händelserik miljö. Du går gärna in i en rådgivande roll och uppskattas för din strategiska förmåga samtidigt som du prestigelöst kan lösa operativa enklare uppgifter. Din analytiska förmåga är hög och du kan kommunicera det finansiella språket pedagogiskt till både VD och styrelse.

Vårt erbjudande
Vi erbjuder ett spännande förändringsuppdrag som ger många möjligheter att utvecklas. Du får jobba i en kompetensdriven och samhällsviktig organisation som är med och formar idéer för välfärd och utveckling. 

Välkommen till en arbetsplats där medarbetarna har möjlighet att påverka morgondagens samhälle!

Ansökan
Låter detta som ett spännande och utmanande uppdrag? Skicka in din ansökan i form av CV och personligt brev genom att klicka på "Ansök här".

Intervjuer sker löpande under annonseringstiden. Sista ansökningsdag är den 22 maj 2022.

I denna rekrytering samarbetar SKR med HRM Affärsutveckling AB. För ytterligare information om tjänsten är du välkommen att kontakta Albert Lundgren på e-post Albert@hrmab.se eller Carolina Andersson på e-post Carolina@hrmab.se.

Kontaktpersoner på detta företaget

Annika Wärnsäter
0702353699
Ulrica Pantzar
0735204674
Emily Häller
0727255673
Annika Wärnsäter
0702353699
Per Tjernberg
0735338267
Jane Mottet Age
0702363699
Angela Rossi
0739504819
Ulrica Pantzar
0735204674
Annika Wärnsäter

Ulrica Pantzar

Sammanfattning

  • Arbetsplats: HRM Affärsutveckling AB
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 25 april 2022
  • Ansök senast: 22 maj 2022

Besöksadress

Strandvägen 47
None

Postadress

Strandvägen 47
Stockholm, 11456

Liknande jobb


Är du Hald & Teschs nya Ekonomichef?

Är du Hald & Teschs nya Ekonomichef?

12 november 2024

Ekonomichef

Ekonomichef

12 november 2024