OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Miljö- och byggnadskontoret
Västerviks kommun har attraktiva boendemiljöer och mycket livskvalitet. Här är det lika nära till skärgården som till det typiskt småländska inlandet. Kommunen har ett gott företagsklimat där besöksnäring är ett stort inslag. Kommunen har cirka 36 000 invånare varav drygt 21 000 bor i centralorten Västervik.
Miljö-och byggnadskontoret är en mycket mångfasetterad och händelserik arbetsplats. Kontorets huvuduppdrag är att driva myndighetsärenden effektivt och rättsäkert inom ramen för plan- och bygglagen, miljöbalken och livsmedelslagstiftningen. Våra ärenden har många gånger påverkan på både nutid och framtid där långsiktigt hållbar användning av mark, vatten och fysisk miljö står i främsta rummet. Många kontakter sker med medborgare och företag i våra ärenden och förfrågningar. Hög kompetens, bra bemötande, service och vägledning är en viktig grund i verksamheten på Miljö- och byggnadskontoret.
Vår nämndsekreterare går vidare till annat uppdrag inom kommunen och vi söker nu hennes ersättare.
Dina arbetsuppgifter
Nämndsekreterarfunktionen samordnar, planerar och prioriterar nämndarbetet. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är förberedelse av handlingar och kallelse inför nämndsammanträden, protokollföring, expediering av nämndbeslut samt övrig administration kring nämnden. Posthantering, diarieföring och arkivansvar ingår i uppgifterna. I rollen som nämndsekreterare stödjer du förvaltningsledningen och deltar i ledningsgruppsmöten. Uppdraget styrs av ett flertal författningar, riktlinjer och frågor som rör offentlighet och sekretess, rättsäkerhet och likabehandling. Du fungerar som ett stöd för tjänstemän och ledamöter i nämndprocessen, varför vägledande förmåga och samarbete är centralt. Du tycker om att arbeta serviceinriktat i en dynamisk arbetsmiljö och tar helt eget ansvar för att leverera utefter stopptider.
Hos oss kan vi erbjuda dig
*Ett stimulerande jobb med närhet till både organisation och ledningsbeslut.
*Delaktighet i att planera, organisera och genomföra ditt arbete mot ständig utveckling och förbättring.
Din kompetens
Vi söker dig som har högskoleutbildning med samhällsinriktning och/ eller juridisk inriktning eller motsvarande utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
För att lyckas i rollen som nämndsekreterare vill vi att du är initiativtagande, självgående, tydlig, serviceinriktad och strukturerad med en kvalitetsmedvetenhet och god samarbetsförmåga.
Vi ser gärna att du har erfarenhet av tidigare arbete som nämndsekreterare eller motsvarande. Även erfarenhet av arbete i en politiskt styrd organisation är meriterande men inte ett krav.
Kunskapskrav
För arbetet krävs att du har
*Mycket goda kunskaper i svenska språket i både tal och skrift.
*Mycket god datorvana.
*Goda kunskaper i förvaltningslag, kommunallag samt offentlighet- och sekretesslag.
*Körkort B