Arbetsbeskrivning
Överförmyndare i samverkan är en obligatorisk kommunal tillsynsmyndighet som rekryterar, utbildar och utövar tillsyn över förmyndare, gode män och förvaltare. Överförmyndare i samverkan består av sex samverkanskommuner, Falun, Borlänge, Ludvika, Smedjebacken, Gagnef och Säter. Genom samverkan har man bildat en gemensam nämnd och överförmyndarorganisation med kontor i Borlänge. Verksamheten har från 2025 fått utökad budget och består efter utökningen av fjorton tjänstemän, överförmyndarhandläggare, rekryteringshandläggare chef, jurist och samordnare.
Självklart lockar vår värdegrund dig!
- Jag finns här för Borlängebon
- Jag gillar utmaningar
- Jag möter varje människa med öppenhet
ARBETSUPPGIFTER
I din roll som samordnare stöttar och vägleder du handläggarna i deras dagliga arbete och i verksamhetens alla processer. I rollen som samordnare leder och fördelar du det dagliga arbetet och stöttar upp med prioriteringar av ärenden. Tillsammans omvärld bevakar du och teamen och håller er uppdaterade inom vårt rättsområde så att vi även framledes kan erbjuda en rättssäker och effektiv verksamhet. Som samordnare ingår du i enhetens ledningsteam tillsammans med enhetschef och jurist. Handläggning av egna ärenden ingår i tjänsten.
Kontaktytorna för alla medarbetare är många bland annat tingsrätten, socialtjänst, banker och myndigheter, privatpersoner med flera .
På överförmyndarkontoret arbetar vi kontinuerligt med att utveckla verksamheten. Just nu är vi inne i en digitaliseringsresa och arbetar ständigt med att öka nyttjandegraden av verksamhetssystemet samt ökat användande av tillhörande e-tjänst hos ställföreträdarna för en effektivare handläggning. I det arbetet är din insats viktig.
KVALIFIKATIONER
Vi ser att du som söker har relevant högskole-/universitetsutbildning företrädelsevis inom samhällskunskap, ekonomi eller juridik. Utbildningen ger nödvändiga kunskaper inom relevant metodik och ämnesområdet. Det är meriterande att du som söker har erfarenhet av offentlig förvaltning eller har en juristutbildning.
Då du som samordnare skall stötta handläggarna i deras arbete är det ett krav att du har arbetat i verksamhetssystemet Provisum tidigare samt att du har handlagt samtliga ärendetyper som verksamheten arbetar med.
Du som söker behöver ha mycket goda kunskaper i svenska språket då du som samordnare även handlägger ärenden och du skall kunna utrycka dig tydligt i utredningar och skrivelser och i kommunikation utåt.
Då verksamheten arbetar aktivt för att utveckla det digitala arbetet behöver du ha god erfarenhet att arbeta i olika system och nyttja de funktioner som tas fram för ett effektiv och rättssäkert arbete.
Då vi är en samverkan mellan sex kommuner är det bra om du har körkort då möten och utbildningar hålls i dom olika kommunerna under året.
Som person söker vi dig som är en driven och resultatorienterad person med förmåga att skapa mervärde genom smart problemlösning och starkt kundfokus. Du är analytisk och identifierar snabbt effektiva lösningar i komplexa situationer. Som förändringsagent trivs du med att driva och implementera förbättringar och inspirera andra att tänka nytt.
Du har en naturlig förmåga att bygga och vårda relationer, både internt och externt, och skapar förtroende genom god kommunikation och samarbete. Din målmedvetenhet och ditt fokus på resultat gör att du levererar hög kvalitet samtidigt som du säkerställer långsiktig framgång.
ÖVRIGT
I samband med intervju behöver du som kandidat uppvisa bevis om medborgarskap i Sverige/EU/EES eller giltigt arbets- uppehållstillstånd.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Borlänge kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan via länken digitalt och inte på annat sätt.
Välkommen med din ansökan!
ANNONSSÄLJARE OCH KANDIDATFÖRMEDLINGSFÖRETAG UNDANBEDES VÄNLIGT OCH BESTÄMT!
Kontaktpersoner på detta företaget
Fredrik Holm, överförmyndarchef
0243-661 03
Verksamhetschef Fredrik Holm
0243-661 03
Tf överförmyndarchef Madeleine Sahlin
0243-666 99
Enhetschef Evelina Hillerström
0243-746 92