OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Handläggare till enheten för internationellt affärs- och investeringsfrämjande
Enheten för internationellt affärs- och investeringsfrämjande arbetar med att kommersialisera och internationalisera svenska energiinnovationer. Enheten har stöttat företag under mer än tio års tid med kunskap, internationella kontakter och till viss del kapital. Enheten fokuserar på nya innovativa företag inom energiteknikområdet. Vi identifierar affärsidéer och företag som kan bidra till ett uthålligt energisystem och till nationell tillväxt. Vi hjälper svenska företag med lösningar inom energiområdet att lyckas genom att bidra med teknisk kompetens, marknadskännedom, aktiv affärsutveckling samt finansiellt stöd.
Dina arbetsuppgifter
Du kommer att delta i myndighetens arbete med kommersialisering och internationalisering. Det innebär ett nära samarbete med det privata näringslivet, relevanta myndigheter samt andra främjarorganisationer. Du kommer att vara en länk till olika delar av innovationssystemet med fokus på samverkan i innovationssamarbeten, företagsutveckling och exportfrämjande insatser. Det innebär bl a att hitta, identifiera och utvärdera företag med energi och klimatinnovationer, att etablera nätverk, vägleda och stötta dessa företag med kunskap och kontakter.
I arbetet ingår även utredningar, konferenser, delegationsresor och verksamhetsutveckling.
Kvalifikationer
Du har akademisk utbildning inom ett område som myndigheten bedömer relevant, t ex inom ekonomi eller teknik. Du har tidigare erfarenhet av affärsutveckling och/eller relevanta erfarenheter av arbete med att stödja utveckling av nystartade företag. Vi ser gärna att du har erfarenhet av energi- och klimatfrågor samt tidigare erfarenhet av arbete på myndighet eller offentlig sektor. Meriterande är även erfarenhet av internationellt arbete och att upphandla/beställa och följa upp olika typer av konsulttjänster. Kunskap om internationellt klimatsamarbete är meriterande. Du har goda språkkunskaper i svenska och engelska i tal och skrift.
Personliga egenskaper
Bland dina personliga egenskaper märks bl a förmågan att se hur olika insatser får långsiktig betydelse och effekt. Du väger samman komplex information, prioriterar och förankrar kontinuerligt, alltid med verksamhetens bästa för ögonen. Du är en god lagspelare som bidrar till verksamhetsutveckling genom initiativ såväl som lyhördhet. Du är lojal och handlar i enlighet med fattade beslut, policys och riktlinjer.
Som person är du utåtriktad med förmåga att etablera goda relationer i kombination med ett professionellt agerande i rollen som statsanställd. Du är trygg, stabil och har självinsikt. Relationer sätter du i sitt rätta perspektiv, skiljer på det personliga och professionella. Du gillar att samarbeta och utbyta kunskap med kollegor. Du kommunicerar välformulerat och tydligt och säkerställer att budskap når fram och att förväntningarna är klara för alla berörda parter.
Välkommen med din ansökan!
Varaktighet/Arbetstid
Tillsvidareanställning, heltid. Vi tillämpar provanställning på 6 månader. Tillträde enligt överenskommelse.
Välkommen med din ansökan senast den 18 april 2021.
Om du skickar din ansökan på annat sätt än genom det enkla ansökningsformuläret på vår hemsida - märk då din ansökan med dnr 2021-003971.
Energimyndigheten sätter värde på de kvaliteter som jämn könsfördelning och mångfald kan tillföra verksamheten. Tjänsten är placerad vid huvudkontoret i centrala Eskilstuna.
Kontaktpersoner
Caroline Asserup, avdelningschef, tel. 016-544 20 28
Fackliga kontaktpersoner
Viktor Döhlen, SACO-S, tel. 016-544 24 03
Eva-Karin Magnusson, ST, tel. 016-544 21 94