OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Arbetsförmedlingen är mitt uppe i en förnyelseresa, där stort fokus läggs på de digitala kanalerna. Därför har vi bildat avdelningen Digitala Tjänster, som ansvarar för digitaliseringsarbetet. Vi befinner oss i en spännande uppbyggnadsfas och har höga ambitioner för användbarhet, UX och kund-/användardriven tjänsteutveckling.
På Arbetsförmedlingens webbplats sker omkring 100 000 personliga webbmöten per år och omkring 150 000 kunder deltar årligen i våra webbinarier eller lyssnar på podcasts som vi sänder. Vi står nu i startgroparna med rekryteringsträffar online, och vi har sedan länge varit aktiva i olika sociala medier. De här kanalerna växer sig större för varje dag och det blir allt viktigare att Arbetsförmedlingen lyckas väl med att gifta ihop de olika kanalerna och erbjuda kunderna en sammanhållen digital upplevelse av myndigheten.
Vill du vara med på resan? Nu söker enheten Informationsförsörjning en Tjänsteutvecklare som tar ansvar för utvecklingen av digitala mötesformer till arbetssökande, arbetsgivare samt arbetsförmedlare och specialister.
Arbetsuppgifter
Du kommer att vara en av flera Tjänsteutvecklare med ansvar att utveckla och designa användarvänliga digitala tjänster och koncept för webben och mobilen samt för interna IT-stöd.
Förbättrad matchning på arbetsmarknaden, med ett stort fokus för etablering av nyanlända på arbetsmarknaden är centralt i rollen som tjänsteutvecklare. Arbetet rör i huvudsak personliga webbmöten, rekryteringsträffar online och andra kontaktytor mellan arbetsgivare och arbetssökande, samt mellan arbetsförmedlare och kunder.
Tjänsteutvecklaren arbetar i nära samarbete med Produktansvariga inom Digitala Tjänster och arbetet innebär många interna och externa kontaktytor, bland annat med kärnverksamheten, IT, andra myndigheter och även externa leverantörer. Arbetet innebär även att kundverifiera lösningar, genomföra användbarhetstester, acceptanstester och föreslå förbättringar.
Kvalifikationer
• relevant högskoleutbildning eller motsvarande kunskaper förvärvade på annat sätt och/eller flerårig erfarenhet av liknande arbetsuppgifter
• erfarenhet av utvecklingsprocessen och kravställning av digitala tjänster utifrån kund- och verksamhetsbehov
• erfarenhet av projekt- eller uppdragsledning
• god kommunikativ förmåga i tal och skrift
• erfarenhet av kund-/användardriven tjänstedesign och analys av utvecklingsbehov
• erfarenhet av att initiera och genomföra användbarhetstester med slutanvändare
Det är meriterande om du har:
• högskoleexamen inom digitala medier, användbarhet, UX, kommunikation
• erfarenhet av design och utveckling både för webb/desktop samt mobila enheter
• erfarenhet av agil utveckling och prototyping
• utvecklat digitala tjänster mot exempelvis privatkunder inom bank, försäkring, online sales, resesektorn, telekom eller offentlig sektor
• vana att arbeta i utvecklingsprojekt i nära samarbete med IT och ha kontakter med externa samarbetspartner och underleverantörer
• erfarenhet av att utveckla digitala tjänster som stöttar interna verksamhetsprocesser
• erfarenhet av att visualisera idéer och interaktionsdesign i olika designverktyg, t ex Photoshop och Illustrator
• erfarenhet av kvalificerad ärendehandläggning online och/eller beslutsstödsystem
• erfarenhet av att driva förändringsarbete och transformering
• erfarenhet av att arbeta med kundtjänstverksamhet
Som person är du genuint intresserad av att skapa användarvänliga tjänster, som skapar både kund- och verksamhetsnytta. Du har ett stort intresse för hur tekniken kan skapa samhällsnytta. Vi ser att du är analytiskt lagd, har kreativ höjd och kan arbeta med hög självständighet. Du tycker du om att ha många kontaktytor, att jobba i team och att dela med dig av din kunskap till andra.
Vidare söker vi dig som har ett intresse av utvecklingen inom webb, mobil och sociala medier. Du trivs med att entusiasmera andra och visa på möjligheter med digitalisering och digitala användargränssnitt. Du brinner även för mångfald och har intresse för olika kulturer. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
Anställningsformen är tillsvidare. Vi söker en medarbetare på heltid med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuell. Placeringsort Stockholm. Resor kan ingå i arbetet.
Ansökan
Ansök med CV och personligt brev via vår externa webbplats (arbetsformedlingen.se/ledigajobb) senast den 26 maj och märk ansökan med diarienummer Af-2016/0007 0909. Där får du också några urvalsfrågor att besvara. #LI-POST
Kontakt
Anders Gawell 010-486 52 93, Enhetschef, Avdelningen Digitala tjänster
Åsa Skiöld ST, 010-486 95 59
Theofania Lazaridis Saco-s, 010-486 61 16
Thomas Lantz, SEKO, 010-487 42 05
Corinne Lowenrud HR-Partner 010-488 59 92
Kontaktpersoner på detta företaget
Frida Biller, Arbetsförmedlingschef
010-487 63 43
Laila Öhrling, Arbetsförmedlingschef
010-487 42 66
Christine Ekdahl Persson, Arbetsförmedlingschef
010-4871942
Åke Söderqvist, Enhetschef
010-486 96 29
Peter Andersson, Arbetsförmedlingschef
010-486 84 18
Lena Hertzberg, Arbetsförmedlingschef
010-486 42 43
Pär Netsman, Sektionschef
010-488 01 62
Jeanette Magnusson, sektionschef
010-4866927
Sofia Karlsson, Arbetsförmedlingschef
010-487 44 04
Ann-Marie Dabergott, Sektionschef
010-4860740