Vill du jobba med civil beredskap på Finansinspektionen?

Vill du jobba med civil beredskap på Finansinspektionen?

Arbetsbeskrivning

Är du i början av din karriär och har ett stort intresse för beredskapsplanering och totalförsvarsfrågor i stort? Vill du arbeta med engagerade kollegor samtidigt som ditt arbete bidrar till att bygga upp Sveriges civila försvar? Sök det här jobbet på Finansinspektionen (FI)!

Om jobbet

Sedan 1 oktober 2022 är Finansinspektionen beredskapsmyndighet och sektorsansvarig myndighet för beredskapssektorn finansiella tjänster inom det civila försvaret i Sverige.

Som junior medarbetare med inriktning mot civil beredskap är du med och utvecklar FI:s roll som sektorsansvarig myndighet inom det civila försvaret. Arbetet fokuserar på att strukturera och samordna frågor och uppgifter som rör beredskapsplanering. Du deltar i nätverk och workshops och bistår i framtagandet av risk- och sårbarhetsanalyser samt nulägesbilder för sektorn.

I din roll handlägger du sakfrågor och ärenden samt omvärldsbevakar inom ditt ansvarsområde. Rollen innebär kontakter med såväl andra statliga myndigheter som privata företag. Rollen kräver en hög integritet och sekretessmedvetenhet.

Din utbildning och erfarenhet

Vi söker dig som


• har erfarenhet av krisberedskap eller arbete inom finansiell sektor
• har akademisk utbildning med relevant inriktning
• uttrycker dig väl på svenska och engelska i både tal och skrift.

Det är meriterande om du                                                                  


• har kunskap om det svenska finansiella systemet och dess aktörer
• har kännedom om it- och informationssäkerhetsrisker, cyber eller motsvarande risker
• har erfarenhet av att ta fram och bereda underlag för beslut
• har erfarenhet av att arbeta med till exempel risk- och sårbarhetsanalyser, beredskapsplanering, övningsverksamhet och/eller krishantering i en politiskt styrd organisation
• har erfarenhet av arbete med metod- och verksamhetsutveckling
• har erfarenhet av projektledning eller att samordna större ärenden.

Om dig

I det här jobbet behöver du


• bidra till ett gott samarbete
• planera, organisera och prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt
• vara effektiv även när uppgifterna är rutinartade
• vara hjälpsam, flexibel och bemöta andra på ett vänligt och respektfullt sätt.





Om oss

FI bidrar till ett stabilt finansiellt system, en hållbar utveckling och ett högt skydd för konsumenter. Vi erbjuder dig att arbeta med samhällsviktiga uppgifter, där du är med och påverkar den finansiella marknaden.

På FI arbetar cirka 600 personer och våra värderingar präglas av att vi är engagerade, beslutsamma, målinriktade och hjälpsamma. Vår arbetsplats ligger centralt i Stockholm. Det finns även möjlighet att delvis arbeta på distans.





Bra att veta

Vi baserar vår rekrytering på kompetens. Det innebär att vi noggrant definierar vilka kvalifikationer som efterfrågas och sedan utgår från dem genom hela rekryteringsprocessen.

Vi arbetar aktivt för mångfald och likabehandling och välkomnar därför medarbetare med olika erfarenheter, bakgrunder och kompetenser.

Vi ställer krav på att du har hög integritet och sekretessmedvetenhet och kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Arbetspsykologiska tester ingår i rekryteringsprocessen.

På FI arbetar vi aktivt för att vara en attraktiv arbetsgivare där du som medarbetare trivs och utvecklas. Läs mer om hur det är att jobba på FI och vad vi erbjuder:  https://www.fi.se/sv/om-fi/lediga-jobb/vi-erbjuder/

En anställning på FI kan innebära att säkerhetsprövning och registerkontroll görs enligt säkerhetsskyddslagen.

Sök jobbet

Välkommen med din ansökan som ska innehålla cv, personligt brev och relevanta intyg eller examensbevis.

Vi avböjer all hjälp med rekrytering och annonsering.





Anställningsform:



Anställningen är tillsvidare och inleds med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse.





Omfattning:



Heltid





Kontaktperson:



Charlotte Koutras, biträdande avdelningschef, 08-408 983 11





Sista ansökningsdag:



2023-09-03

Kontaktpersoner på detta företaget

Therese Thunström

Therese Thunström
+46730623372

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Finansinspektionen
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 14 augusti 2023
  • Ansök senast: 4 september 2023

Besöksadress

Brunnsgatan 3
None

Postadress

Brunnsgatan 3
Stockholm, 10397

Liknande jobb


Treasury Specialist

Treasury Specialist

20 december 2024

Transformation Implementation Manager

Transformation Implementation Manager

20 december 2024

18 december 2024

18 december 2024