Vill du vara med och driva utvecklingen av Snomed CT?

Arbetsbeskrivning

Socialstyrelsen tar fram och utvecklar statistik, regler och kunskap till hälso- och sjukvården och socialtjänsten. Vi är cirka 700 medarbetare som arbetar för att alla ska få tillgång till en god vård och omsorg på lika villkor.

Enheten för informationsstruktur och e-hälsa, där tjänsten är placerad, har ett samordningsuppdrag inom området nationell e-hälsa. Uppdraget innebär att Socialstyrelsen ansvarar för förvaltning och utveckling av den nationella informationsstrukturen och Snomed CT. Dessa produkter skapar förutsättningar för ändamålsenlig och strukturerad dokumentation i vården, som möjliggör att informationen kan kommuniceras och överföras på ett mer automatiserat sätt och med bibehållen betydelse mellan olika informationssystem. Informationen blir entydig, jämförbar och lättare att tolka.

Vill du bidra i arbetet för att stödja utvecklingen av strukturerad vårddokumentation i Sverige? Den person vi nu söker kommer att arbeta specifikt med Snomed CT, som är ett internationellt, medicinskt begreppssystem som är översatt till svenska. Arbetet innebär att driva utvecklingen av den svenska versionen av Snomed CT genom ändringshantering, kvalitetssäkring och användarstöd. Det innebär också hög grad av samverkan med andra aktörer inom informatik- och terminologiområdet.

Vi söker dig som vill
• utveckla, ändringshantera och kvalitetssäkra innehållet i Snomed CT
• medverka i samverkansaktiviteter på informatik- och terminologiområdet, både nationellt och internationellt
• hålla utbildningar om Snomed CT samt ge annat användarstöd

Kvalifikationskrav
• Akademisk examen inom relevant område, såsom hälso- och sjukvård eller medicinsk informatik
• Mycket goda muntliga och skriftliga kunskaper i svenska och engelska
• Mycket god förståelse för nyttan med strukturerad dokumentation inom hälso- och sjukvård
• Kunskap om Snomed CT:s struktur och innehåll
• Praktisk erfarenhet av Snomed CT

Arbetsuppgifterna ställer krav på att du är strukturerad, har ett helhetstänk samt god kommunikativ förmåga. Du ska också vara analytisk och problemlösande likväl som initiativtagande, utåtriktad och samarbetsinriktad.

Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Det är dessutom meriterande om du har
• god kännedom och relevant sakkunskap inom e-hälsoområdet och hälso- och sjukvård 
• erfarenhet av informatik- eller terminologiarbete inom hälso- och sjukvård
• praktisk erfarenhet av hälso- och sjukvård
• kunskap om informationsstandarder och terminologier som kan användas i vårdens informationssystem

Anställningsinformation
Anställningen är en tillsvidareanställning med start enligt överenskommelse, på heltid och placering i Stockholm. Din tjänstetitel blir utredare.

Socialstyrelsen strävar efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald. Vi erbjuder en spännande arbetsplats med många kunniga medarbetare. Mer information om vår verksamhet hittar du på www.socialstyrelsen.se. 

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast 2017-10-15, genom att besöka vår hemsida www.socialstyrelsen.se/ledigajobb. Ange diarienummer 2.6.1-11158/2017.

Betyg och övriga handlingar tar du med vid en eventuell intervju.

Rekryteringen sköts av Socialstyrelsens personalenhet, och vi undanber oss säljsamtal från rekryteringsföretag och annonssäljare.

Kontaktpersoner
Anna Aldehag
enhetschef
075-247 37 50

Ola Nordin
personalspecialist
075- 247 42 01

Fackliga företrädare
SACO Rose-Marie Nylander 075-247 3182
ST Åsa-Britt Edoff 075-247 3181
Vårdförbundet Magnus Göransson 075-247 3710

Kontaktpersoner på detta företaget

Kristina Bränd Persson, enhetschef
075-247 3096
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Beatrice Hopstadius, enhetschef
075-247 3670
Beatrice Hopstadius, tf enhetschef
075-247 3670
Pernilla Ek, enhetschef
075-247 3032
Erik Höglund, avdelningschef
075-247 3872
Eva  Wallin, enhetschef
075-247 3470
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Georg  Lagerberg, enhetschef
075-247 3607
Helena  Scarabin, enhetschef
075-247 4055

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Socialstyrelsen Stockholm
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månadslön.
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 22 september 2017

Besöksadress

Rålambsvägen 3, Västerbroplan
None

Postadress

Rålambsvägen 3
Stockholm, 10630

Liknande jobb


VA-handläggare

VA-handläggare

22 november 2024

Utredare föräldraskapsstöd, med erfarenhet av forskning och  kunskapsarbete

Utredare föräldraskapsstöd, med erfarenhet av forskning och kunskapsarbete

22 november 2024

Utredare inom föräldraskapsstöd, inriktning brottsförebyggande

Utredare inom föräldraskapsstöd, inriktning brottsförebyggande

22 november 2024

22 november 2024