OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
IT-Centrum är förvaltningen till den gemensamma IT-nämnden för Heby, Knivsta, Tierp, Älvkarleby och Östhammars kommuner.
IT-Centrums ansvarsområde är IT-övergripande strategiska, taktiska samt operativa frågor.
Nämndens huvudsakliga uppgift är att tillhandahålla en välfungerande och säker IT.
Vi fokuserar på användbarhet, flexibilitet och säkerhet, genom att delvis medverka i och stötta våra medlemskommuners digitala utvecklingsarbete och att ha en modern teknisk plattform och infrastruktur.
Vi ansvarar för infrastrukturutveckling, drift, förvaltning, support och installationer i våra samverkanskommuners IT-miljö och behovet av flera kompetenta medarbetare växer.
Staben i IT-Centrum arbetar främst med överenskommelser och stöttning till våra medlemskommuners verksamheter. Kontroll och uppföljning av avtal, ekonomi, säkerhet och kommunikation är också en del av de viktiga roller som finns i vår enhet.
Vi har utökat staben med en enhet för projektledning och arkitektur, som denna tjänst tillhör.
Din placeringsort blir någon av våra medlemskommuner, med möjligheter att arbeta på distans.
Våra värderingar är viktiga och tillsammans arbetar vi för att förverkliga våra värdeord:
Respekt, Ansvar, Kundfokus, Mod och Framtidstro.
ARBETSUPPGIFTER
Som operativ chefsprojektledare hos IT-Centrum kommer du att ansvara för och arbeta med, bland annat följande uppgifter:
Projektplanering och strategi
• Utveckla detaljerade projektplaner som inkluderar mål, tidslinjer, resursallokering och riskhantering.
• Arbeta tillsammans med intressenter för att definiera projektets omfattning och mål.
Ledning och samordning
• Leda och motivera projektteamet genom tydlig kommunikation av mål, förväntningar och roller.
• Tilldela uppgifter, övervaka framsteg och hantera eventuella hinder som uppstår.
• Skapa en samarbetskultur som främjar kunskapsdelning och effektivt arbete.
Resurs- och budgethantering
• Övervaka och hantera projektbudgeten, inklusive kostnadsuppskattningar, utgifter och intäkter.
• Säkerställ att resurser är korrekt allokerade och att teamet har det de behöver för att utföra sitt arbete.
Kommunikation och rapportering
• Kommunicera regelbundet med intressenter, inklusive kunder, teammedlemmar och ledningsgruppen.
• Skapa och leverera tydliga projektstatusrapporter och presentationer.
• Hantera förväntningar och lösa konflikter på ett professionellt sätt.
Riskhantering
• Identifiera potentiella risker och utveckla åtgärdsplaner för att minimera deras påverkan.
• Hantera risker genom hela projektets livscykel och anpassa strategin vid behov.
Kvalitetskontroll
• Säkerställ att projektet uppfyller höga kvalitetsstandarder och överensstämmer med definierade mål.
• Implementera processer och kontroller för att säkerställa att slutresultatet är i linje med förväntningarna.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har en positiv inställning och kan skapa engagemang, delaktighet samt motivation för att bygga goda samarbeten. Du lyssnar, kommunicerar och löser eventuella problem på ett konstruktivt sätt. Du behöver vara självgående och ansvarstagande för dina arbetsuppgifter och tar egna initiativ för att komma framåt, med effektivitet och god ekonomisk medvetenhet.
Vi vet och vill att du fortsätter utvecklas hos oss.
Det här är kunskaper du har:
• Flytande svenska i tal och skrift
• Mycket goda kunskaper i engelska, i både tal och skrift
• Goda kunskaper i MS Officeprodukter
• Är kommunikativ, pedagogisk och tålmodig
• B-körkort
• Vana att leda och styra arbetsgrupper
Det är meriterande om du har:
• Erfarenhet av ärendehanteringssystemet ServiceDesk Plus
• Goda kunskaper i Windows 10/11
• Erfarenhet av Azure (MS Entra ID), Intune, och SSCM
• Arbetat inom politiskt styrd verksamhet
ÖVRIGT
Vi eftersträvar mångfald där våra medarbetares bakgrund, erfarenheter, kunskaper och personlighet berikar kommunen.
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.