OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Socialförvaltningen Sydväst är en av fyra socialförvaltningar i Göteborgs Stad med runt 900 medarbetare. I stadsområdet Sydväst bor cirka 120 000 invånare och området stäcker sig från Billdal till Högsbohöjd och till södra skärgården. Förvaltningens uppdrag är att barn, unga och vuxna ska kunna leva ett tryggt och självständigt liv och att barn och unga har en rik fritid. Förvaltningen jobbar också för att stötta personer i hemlöshet till ett varaktigt boende. Genom samverkan med civilsamhälle, lokalt näringsliv och andra aktörer ska vi öka folkhälsan och tryggheten i området.
I socialförvaltningen Sydväst vill vi ta tillvara på engagemanget hos alla medarbetare. Hos oss kan du påverka både ditt eget jobb och andras liv.
ARBETSUPPGIFTER
Vi söker nu två vikarierande enhetschefer till verksamhetsområdet Bergsjöhöjd/Kallebäck, som består av två boenden. Två av våra enhetschefer kommer gå på föräldraledighet så vi söker dig som vill vara med och bidra med dina kunskaper till ledningsgruppen med placering på Bergsjöhöjd.
Vi är just nu i en förändringsprocess och verksamhetsområdet kan komma att ändras efter hand.
Verksamheten är en del av avdelningen Boende och hemlöshet och jobbar med stöd- och omvårdnadsinsatser för personer från 50 års ålder med omfattande missbruksproblematik. Många i målgruppen har också en psykisk ohälsa eller psykisk sjukdom. Målet är att den som bor hos oss ska få ett långsiktigt boende och minska de negativa konsekvenserna av sitt missbruk för ökad livskvalitet. Boendeformen har inget nykterhetskrav. Inom verksamhetsområdet finns också servicefunktioner, så som vaktmästeri, måltid och lokalvård. Dessa tillhör en annan organisation. I vissa frågor behöver samverkan mellan organisationerna ske. Du kommer tillhöra en ledningsgrupp som i dagsläget består av sex enhetschefer och en verksamhetschef. Det arbetar tre enhetschefer på varje boende och du kommer att tillsammans med dina två närmaste kollegor initiera, stödja och leda verksamhetens processer framåt. Du kommer ansvara för ca 25 medarbetare och i ditt uppdrag ingår att leda, utveckla och följa upp verksamheten inom ramen för personal-, ekonomi- och arbetsmiljöarbetet.
Det finns ett pågående förändringsarbete i revidering av uppdrag och rutiner samt metodarbete som behöver fortsätta drivas av kommande chef. Verksamheten avvaktar också just nu beslut om verksamhetens organisering och insatser vilket troligtvis kommer innebär flera förändringar som ledningen behöver beakta framöver.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är socionom eller har annan högskoleexamen, minst 180 högskolepoäng, som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du ska tidigare ha erfarenhet av arbete inom missbruksområdet och arbete med psykisk ohälsa. Du skall ha tidigare erfarenhet av arbetsledning, det är meriterande om du tidigare varit chef i Göteborgs stad och behärskar relevanta IT-system och personalprocesser väl. Du har goda kunskaper om gällande lagstiftning för uppdraget. Som person är du mål- och resultatorienterad. Utifrån uppdragets utformning är det viktigt att du är sammarbetsorienterad och har förmåga att skapa goda, professionella relationer. Du är en tydlig kommunikatör och förstår vikten av att vara lyhörd i rollen som ledare. Du har förmåga att arbeta för helheten, skapa struktur utifrån verksamhetens behov, vara socialt säker och stå för fattade och ibland obekväma beslut. För att du ska se positivt på utmaningarna i tjänsten tror vi att det är viktigt att du har tidigare erfarenhet av att leda i förändring. Att du delar och förmedlar Göteborg Stads förhållningssätt ser vi som en självklarhet.
Söker du ett utmanande arbete och vill vara en del av vår ledningsgrupp. Då är du välkommen att söka tjänsten som enhetschef hos oss!
ÖVRIGT
Intervjuerna planeras att hållas den 15 och 19 oktober via Teams. Löpande urval kommer att göras.