OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Nu söker vi en utredare med samordningsansvar för Partnerskapet till avdelningen för Kunskapsstyrning för socialtjänsten.
Om tjänsten
Till avdelningen för Kunskapsstyrning för socialtjänsten söker vi en samordnare som vill koordinera och processleda arbetet i ett Partnerskap med fokus på socialtjänstens och närliggande hälso- och sjukvårds kunskapsstyrning och kunskapsutveckling. I partnerskapet ingår Socialstyrelsen, Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) samt de regionala samverkans- och stödstrukturerna (RSS)
Du får en viktig roll och kommer att samverka både internt och med andra myndigheter, organisationer och nätverk på nationell nivå. Tillsammans arbetar vi med att utveckla en gemensam sammanhållen kedja för kunskapsstyrning för hela socialtjänstens område. I arbetsuppgifterna ingår bland annat att bereda skriftliga och muntliga underlag om kunskapsstyrning till olika målgrupper, att planera och leda dialogmöten och ge processtöd till de initiativ som startas inom ramen för samarbetet i Partnerskapet. Exempel på frågor som vi samverkar kring i dagsläget är utbildning för livslångtlärande, behovs- och målgruppsanpassat stöd samt individbaserad systematisk uppföljning så att insatser leder till bästa möjliga resultat.
Som samordnare kommer du att vara placerad i avdelningens stabsfunktion med direktrapportering till avdelningschefen. Du kommer även att vara en del av avdelningens ledningsgrupp. Avdelningen arbetar bland annat med att ge kunskapsstöd till socialtjänsten, genomföra forskning inom socialtjänstens verksamhet samt med stöd för implementering av kunskap för både hälso- och sjukvård samt socialtjänst. På avdelningen finns också Nationellt kompetenscentrum för äldreomsorg placerat.
Om dig
För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Socialstyrelsen är det viktigt att du har god kommunikations- och samarbetsförmåga. Då du kommer ha många kontaktytor, både internt och externt, är du noggrann, strukturerad och lyhörd. Du drivs av att skapa goda relationer. För att nå resultat är det viktigt att du är självgående, tar eget initiativ och eget ansvar. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Vi söker dig som har
• relevant akademisk examen
• erfarenhet av strategiskt arbete inom socialtjänsten
• erfarenhet av projektledning eller processledning
• kunskap om kvalitets- och förbättringsarbete
• kännedom om kunskapsstyrning inom socialtjänsten
• goda kunskaper i svenska och engelska i tal som skrift
Det är meriterande om du har
• erfarenhet av att arbeta på statlig myndighet
• erfarenhet att på nationell nivå arbetat med strategiskt arbete inom socialtjänsten
Bra att veta
Anställningen är en tillsvidareanställning och inleds med provanställning i sex månader. Du utgår ifrån kontoret på Västerbroplan i Stockholm, men har möjlighet att arbeta på distans upp till 2 dagar i veckan. Din tjänstetitel blir utredare och din placering är på avdelningen för Kunskapsstyrning för socialtjänsten.
För att kunna göra en rättvis och likvärdig bedömning av dig som sökande använder vi oss av urvalsfrågor. Vi ber dig därför att svara på frågorna så utförligt som möjligt så att vi kan avgöra hur väl du matchar den efterfrågade kompetensen.
Om du har frågor om tjänsten, kontakta avdelningschef Sabina Orstam Vid frågor om rekryteringsprocessen, kontakta personalspecialist Eva Bennich Rathsman. Fackliga företrädare är Carl-Erik Flodmark för SACO och Pablo Canales för ST/OFR. Samtliga nås på telefonnummer 075-247 30 00.
Har du skyddad identitet? Kontakta angiven personalspecialist ovan.
Välkommen med din ansökan senast den 10 oktober 2023.
Kontaktpersoner på detta företaget
Kristina Bränd Persson, enhetschef
075-247 3096
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Beatrice Hopstadius, enhetschef
075-247 3670
Beatrice Hopstadius, tf enhetschef
075-247 3670
Pernilla Ek, enhetschef
075-247 3032
Erik Höglund, avdelningschef
075-247 3872
Eva Wallin, enhetschef
075-247 3470
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Georg Lagerberg, enhetschef
075-247 3607
Helena Scarabin, enhetschef
075-247 4055