OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Länsstyrelsen är en statlig myndighet och regeringens företrädare i länet.Vi är en kunskaps- och tillsynsorganisation med ungefär 240 anställda och de flesta akademiska yrken är representerade. ARBETSUPPGIFTER Vi söker dig som vill vara med och utveckla den nya viltförvaltningen i Dalarnas län.Det handlar om viltet - skogen och acceptansen för den nya älgförvaltningen och den nya rovdjurspolitiken.Länsstyrelsen ansvarar för flera olika frågor som är kopplade till förvaltningen av länets viltstammar.De mest omfattande frågorna är älg- och rovdjursförvaltning.Länsstyrelsen har en Viltförvaltningsdelegation som är beslutsforum för viltförvaltningen.Vi behöver nu stärka kompetensen inom viltförvaltningen och då särskilt älgförvaltningen. Arbetsuppgifterna är i huvudsak inriktade mot att utveckla arbetet med länets viltförvaltningsdelegation.Länsstyrelsens roll är bland annat att ta fram och följa upp länsvisa planer och mål för viltförvaltningen.En aktuell uppgift är att medverka till bildandet av älgförvaltningsområden, ett arbete som kommer att innebära ett nära samarbete med markägare och intresseorganisationer.Du kommer att vara fördragande i Viltförvaltningsdelegationen, i bland annat älgförvaltningsfrågor, och ansvara för handläggning av vissa jaktärenden. KVALIFIKATIONER Goda kunskaper inom biologi och ekologi.Därför har du en relevant naturvetenskaplig eller skoglig utbildning på högskolenivå, gärna med inriktning mot viltekologi.Erfarenhet av myndighetsutövning inom området är en merit.Du bör ha goda kunskaper i jaktlagstiftningen, artskyddsförordningen och praktisk viltförvaltning och vara intresserad av att möta människor och samarbeta i många olika sammanhang.Vi ställer höga krav på förmågan att kommunicera, såväl muntligt som skriftligt.Körkort erfordras.Länsstyrelsen arbetar för att erbjuda en attraktiv arbetsplats som är fri från diskriminering och ger alla lika möjligheter, vilket bl.a. innebär att vi beaktar en jämn könsfördelning.