OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
I Vingåkersbygden har vi nära till varandra, naturen och ett brett utbud av kultur- och fritidsaktiviteter året om. Här finns rika kulturmiljöer, goda kommunikationer från närliggande städer och landets största outlet för märkeskläder. Vingåkers kommun utvecklar bygden och den offentliga servicen för framtiden.
Vingåkers funktionshinderomsorg är organisatorisk placerad under socialförvaltningen. Här arbetar drivna och engagerade medarbetare med att skapa en meningsfull vardag för våra brukare. Funktionshinderomsorgen består av daglig verksamhet, gruppbostäder, socialpsykiatri, personlig assistans och barnverksamhet.
Hela ledningen för funktionshinderomsorgen, tillsammans med delar av verksamheten, är samlad i samma byggnad tillsammans med hela vår äldreomsorg. Vår samlade kompetens bidrar till hög service, kvalitativ vård och omsorg och närhet till både kollegor och chef. Området Vård och omsorg ansvarar för omsorgen av och insatser till ungefär 450 invånare i kommunen och har ungefär 350 engagerade medarbetare.
ARBETSUPPGIFTER
Nu söker vi en ny chefskollega! Är du en trygg, tydlig ledare som vill vara delaktig i att utveckla vår funktionshinderomsorg? Då kanske vi har din nästa utmaning.
Inom funktionshinderomsorgen arbetar tre enhetschefer som tillsammans tar ett gemensamt ansvar för de olika verksamheterna och där du kommer att vara den som har ett direkt verksamhets-, ekonomi-, personal- och arbetsmiljöansvar inom personlig assistans. Du kommer ha det organisatoriska ansvaret för ditt område vilket innebär att du planerar, leder, utvecklar och utvärderar verksamheten mot uppsatta mål och värdegrund.
Genom att stötta, skapa engagemang och delaktighet i verksamheten kommer du och dina medarbetare arbeta mot gemensamt uppsatta mål. Som stöd i ditt arbete kommer du ha ett nära samarbete med övriga enhetschefer, främst inom FHO men också inom äldreomsorgen, kvalitetssamordnare och vård- och omsorgschef. Som enhetschef ingår du i hela vård och omsorgens ledningsgrupp bestående av de sex enhetscheferna för äldreomsorgen och de tre enhetscheferna för funktionshinderomsorgen. Det är en grupp kunniga och engagerade kollegor som du tillsammans kommer att forma och utveckla verksamheten. Du kommer att arbeta med vårt värderingsarbete som grundar sig i våra värdeord: våga, ansvar, respekt och stolt, vilka är viktiga att du som enhetschef är med att förmedlar och förankrar i verksamheten.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har socionomutbildning, utbildning inom socialomsorg eller annan utbildning som vi finner likvärdig. Du har tidigare erfarenhet av arbete som enhetschef och känner dig trygg i aktuell lagstiftning. Egen erfarenhet av arbete inom LSS-verksamheter är ett krav.
Har du tidigare erfarenhet av arbete med ekonomistyrning, uppföljning, schemaläggning, personalfrågor samt arbetsrätt är det meriterande.
Som ledare är du trygg och tydlig i din ledarroll. Du behöver ha förmågan att kunna leda och fördela arbetet och få dina medarbetare delaktiga i verksamheten och tillsammans skapa en trivsam arbetsmiljö. Du är en entusiasmerande och närvarande chef, som kan ha ett strategiskt och övergripande perspektiv. För dig är det viktigt att ligga steget före och målmedvetet leda utvecklingen. Vi ser gärna att du har erfarenhet av förändringsarbete samt erfarenhet/intresse av uppföljning och analys av verksamhet.
Många kontaktytor är vardag hos oss. Du kommer ha kontakt med våra individer, medarbetare och anhöriga och vi ser därför att du är relationsskapande och arbetar proaktivt. Du har lätt för att kommunicera, både med individer, personal och anhöriga. Som person är du lyhörd för dina kollegor men samtidigt inte rädd för att ibland ta svåra beslut.
Vi tror att du har förmåga att skapa och upprätthålla god teamkänsla i arbetsgruppen. Arbetet som enhetschef innebär mycket självständigt arbete men också teamarbete och vi kommer därför lägga stort vikt vid dina personliga egenskaper, kompetenser och förmågor. Vi ser även att du hanterar konflikter på ett konstruktivt sätt och kan fatta svåra beslut samt är drivande och uthållig i ditt engagemang. Du behöver ha god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift, samt datavana från olika system. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
B-körkort är ett krav
ÖVRIGT
Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du direkt till Visma Recruit 0771-693 693.
Tillsättningen av tjänsten kommer grunda sig på de uppgifter du lämnar och därför är det av största vikt att du är noggrann när du fyller i din ansökan. Vingåkers kommun ser mångfald som en styrka. Vi välkomnar därför sökande med olika bakgrund
Vingåkers kommun gör aktiva val avseende annonseringsplatser, eventuellt stöd och urvalsmetoder inför varje rekrytering. När vi publicerat en annons kommer vi således inte att köpa tjänster eller annonser för en pågående rekrytering varför vi undanber sådana kontakter.
Kontaktpersoner på detta företaget
Socialchef Dag Wallströmer
0151-191 53
Äldreomsorgschef Karina Mattsson
0151-192 54