Vingåkers kommun söker handläggare/utredare till Barn- och familjeenheten

Vingåkers kommun söker handläggare/utredare till Barn- och familjeenheten

Arbetsbeskrivning

I Vingåkersbygden har vi nära till varandra, naturen och ett brett utbud av kultur- och fritidsaktiviteter året om. Här finns rika kulturmiljöer, goda kommunikationer från närliggande städer och landets största outlet för märkeskläder. Vingåkers kommun utvecklar bygden och den offentliga servicen för framtiden.

Vi erbjuder en välorganiserad arbetsplats, ett utmanande och stimulerande arbete och en god teamkänsla.
Individ och familjeomsorgen består av IFO-chef, reception samt team inom ekonomiskt bistånd, barn och familj, vuxen/missbruk och Biståndshandläggare inom äldreomsorg och LSS.
Individ- och familjeomsorgen i Vingåkers kommun erbjuder dig en arbetsplats med utmanande och stimulerande arbete. Du kommer till en trivsam arbetsplats med ett positivt klimat, öppenhet och tillit. Hos oss har du tillgång till nära samarbete med arbetsledning och övrig förvaltning vilket leder till korta beslutsvägar.

Vi har en god teamkänsla och ett tydligt fokus på vår psykosociala arbetsmiljö.

Hos oss ges du möjlighet att påverka din arbetssituation genom arbetstidsanpassning och tid för återhämtning då arbetsplatsen erbjuder 35 timmars arbetsvecka.


ARBETSUPPGIFTER
Vi genomför just nu en intern organisationsförändring inom Individ- och familjeomsorgen. I och med organisationsförändringen söker vi ny medarbetare som utredare till enheten för Barn och familj utredningar.

Arbetet består av myndighetsutövning och ditt huvudsakliga uppdrag är att utföra utrednings- och uppföljningsarbete enligt SoL och LVU. Arbetsuppgifterna omfattar myndighetsutövning i form av att göra förhandsbedömningar, hantera och utreda inkommande information så som anmälningar och ansökningar.

Som handläggare för barn och familj arbetar du med målgruppen barn och unga i åldern 0-18 år. Arbetet genomförs utifrån Barns Behov i Centrum (BBIC).

Vårt mål är att inget barn i kommunen ska växa upp under dåliga förhållanden. För att uppnå det förutsätter arbetet en god samverkan med övriga grupper inom socialförvaltningen men även med externa aktörer som skola, BUP och polisen. I utredningsarbetet samverkar du med såväl interna som externa aktörer

Du kommer att utreda och följa upp insatser med kvalité och rättssäkerhet, men även vara kreativ och aktivt arbeta för att våra klienter får sina behov tillgodosedda. Det här gör du tillsammans med dina kollegor och arbetsledare.
I ditt uppdrag ingår också att medverka i det systematiska kvalitetsarbetet på arbetsplatsen.

Vi erbjuder ett utmanande och stimulerande arbete och hos oss har du tillgång till nära arbetsledning och möjlighet till extern handledning. Medarbetare på IFO ges möjlighet att påverka sin arbetssituation och vi har i arbetsgruppen möjlighet till arbetstidsanpassning via ett avtal om 35h arbetsvecka som innebär tillfälle för återhämtning.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har socionomexamen eller utbildning som arbetsgivaren bedömer är likvärdig och med erforderliga kompletteringar av kompetens enligt 3 kap 2 § HSLF-FS 2019:11.

Utbildning i BBIC och erfarenhet av Treserva är meriterande, erfarenhet av myndighetsutövning och utredningsarbete enligt sociallagstiftningen också är meriterande.

Arbetet kan ibland vara oförutsägbart, vilket ställer krav på flexibilitet och förmåga att prioritera om med kort varsel. Som person trivs du med att arbeta självständigt och du är initiativrik, lyhörd, ansvarstagande och har en helhetssyn i ditt arbete. Du trivs med att skapa goda relationer och verkar för en bra stämning och du har en väl utvecklad förmåga att lyssna in människor. Ett gott bemötande är en självklarhet för dig! Vi ser att du har ett intresse av att utveckla det sociala arbetet samt att du kan se möjligheter istället för hinder. God samarbetsförmåga samt aktivt ansvarstagande är förutsättningar för ett fungerande arbete i teamet.

Eftersom kommunikation och dokumentation är en stor del av arbetet är det ett krav att du är noggrann vad gäller dokumentation och handläggning och att du kan uttrycka dig väl i både tal och skrift.

God datorvana och dokumentationserfarenhet krävs för ett rättssäkert arbete.
B-körkort är ett krav.

ÖVRIGT
Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du direkt till Visma Recruit 0771-693 693.

Tillsättningen av tjänsten kommer grunda sig på de uppgifter du lämnar och därför är det av största vikt att du är noggrann när du fyller i din ansökan. Vingåkers kommun ser mångfald som en styrka. Vi välkomnar därför sökande med olika bakgrund

Vingåkers kommun gör aktiva val avseende annonseringsplatser, eventuellt stöd och urvalsmetoder inför varje rekrytering. När vi publicerat en annons kommer vi således inte att köpa tjänster eller annonser för en pågående rekrytering varför vi undanber sådana kontakter.

Kontaktpersoner på detta företaget

IFO chef Jenny Harknäs
0151-191 82
IFO chef Jenny Harknäs
0151-191 40
gruppledare Camilla Ahlmark
0151-19161
Biståndshandläggare Therese Berglind
0151-191 57
Socialsekreterare Åke Klemetz
0151-191 61

Sammanfattning

Besöksadress

Parkvägen 8 VINGÅKER
None

Postadress

Vingåkers kommun
VINGÅKER, 64380

Liknande jobb


21 november 2024

Kurator till barn- och ungdomspsykiatrin

Kurator till barn- och ungdomspsykiatrin

21 november 2024

21 november 2024