Vingåkers kommun söker kanslichef/kommunjurist

Vingåkers kommun söker kanslichef/kommunjurist

Arbetsbeskrivning

I Vingåkersbygden har vi nära till varandra, naturen och ett brett utbud av kultur- och fritidsaktiviteter året om. Här finns rika kulturmiljöer, goda kommunikationer från närliggande städer och landets största outlet för märkeskläder. Vingåkers kommun utvecklar bygden och den offentliga servicen för framtiden.

Vingåker har det mindre samhällets alla fördelar och det är nära mellan kommunen, invånarna, företagarna och föreningslivet. Även inom organisationen är det nära mellan tjänstemän och den politiska ledningen, vilket gör det enkelt att se helheten och fatta beslut utifrån den. På 1-1,5 timme når man 7 av de 20 största städerna i Sverige, vilket underlättar samverkan. Vi arbetar aktivt för att vara en attraktiv arbetsgivare, med bra anställningsvillkor och en god arbetsmiljö. En viktig grund i vårt arbete är våra värdeord våga, ansvar, respekt och stolt. Varmt välkommen till oss!

ARBETSUPPGIFTER
På vår kanslienhet arbetar idag nio kompetenta och engagerade medarbetare som tillsammans ansvarar för kommunens nämndsekretariat, registratur, GDPR, arkiv, reception, posthantering och telefoni. Enheten ansvarar också för några större projekt som är under uppstart. Ett handlar om att införa e-arkiv, som är den största förändringen inom arkivområdet på 500 år!

Nu vill vi stärka upp kansliet med en chef som också har hög kompetens inom juridik. Vi erbjuder dig ett utvecklande arbete med fokus på chefs- och ledarskap och juridiska frågor. Som kanslichef har du ekonomi-, personal- och verksamhetsansvar för kanslienheten. Du kommer att ha ett direkt ansvar för kansliets processer och ansvarsområden men du kommer också att vara sakkunnig i kommunalt relevanta juridiska frågor för kommunledning och politisk ledning. Du har en viktig roll i beredning av ärenden inför politiska beslut och deltar vid sammanträden med till exempel kommunfullmäktige. Det juridiska arbetet innefattar samtliga rättsområden som kan vara relevanta i en kommun. Du är med och påverkar kommunens utveckling i stort utifrån din profession, dina kunskaper och dina ledaregenskaper.

Kanslienheten ingår tillsammans med HR-, ekonomi-, och IT- enheten i kommunledningsförvaltningen, och vi jobbar nära i ett samlat ledningsstöd. Din närmaste chef är kommunchefen och du ingår i kommunens övergripande ledningsgrupp och i ledningsgruppen för kommunledningsförvaltningen. Du kommer också ha nära kontakt med den politiska ledningen.


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har flerårig erfarenhet av att vara chef i offentlig sektor och som är utbildad jurist (jur. kand.) och har erfarenhet av arbete med kommunalt relevant juridik.

Ditt ledarskap präglas av öppenhet och du visar tillit till dina medarbetare och deras kompetens. I chefsrollen tillämpar du ett coachande förhållningssätt utifrån en tydlighet med vad enheten ska åstadkomma. Du arbetar för att skapa ett arbetsklimat med delaktighet och gemenskap som engagerar och utvecklar dina medarbetare. Du verkar för att det ska vara högt i tak och en relation till medarbetarna som bygger på ömsesidigt förtroende, samtidigt som du har förmåga att fatta beslut även i svåra frågor. Du drivs av att leda utvecklingsarbete tillsammans med medarbetare, kollegor och andra för att nå kommunens mål. Inte minst viktigt är att du har god förmåga att skapa en helhetsbild där du kan strukturera och prioritera ett högt flöde av frågor av olika komplexitet.

Du har en god förmåga att snabbt sätta dig in i olika juridiska frågeställningar. Du kommunicerar på ett tydligt och pedagogiskt sätt och kan utrycka dig väl i tal och skrift på svenska och engelska. Du har en mycket god social förmåga och skapar goda relationer, både externt och internt.


ÖVRIGT
Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du direkt till Visma Recruit 0771-693 693.

Tillsättningen av tjänsten kommer grunda sig på de uppgifter du lämnar och därför är det av största vikt att du är noggrann när du fyller i din ansökan. Vingåkers kommun ser mångfald som en styrka. Vi välkomnar därför sökande med olika bakgrund

Vingåkers kommun gör aktiva val avseende annonseringsplatser, eventuellt stöd och urvalsmetoder inför varje rekrytering. När vi publicerat en annons kommer vi således inte att köpa tjänster eller annonser för en pågående rekrytering varför vi undanber sådana kontakter.

Kontaktpersoner på detta företaget

Kommunchef Marita Skog
0151-192 61
Personalchef Mattias Gustafsson
0151-191 00

Sammanfattning

Besöksadress

Parkvägen 8 VINGÅKER
None

Postadress

Vingåkers kommun
VINGÅKER, 64380

Liknande jobb


Kansli- och Säkerhetschef

Kansli- och Säkerhetschef

5 december 2024

Kanslichef, Sundsvalls kommun

Kanslichef, Sundsvalls kommun

13 november 2024

Kanslichef till Ledningsstaben i Umeå

Kanslichef till Ledningsstaben i Umeå

4 november 2024

6 augusti 2024