OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.
Arbetsplatsbeskrivning
Vinsta grundskola består av två enheter, Östra och Västra och ligger i Vällingby i västra Stockholm.
Skolan är en kommunal F-9 skola med ca 1000 elever fördelade med årskurserna F-5 på Östra och årskurserna 4-9 på Västra. Vi är organisatoriskt indelade i stadier vilka leds av biträdande rektorer. Skolan har hälsa och digitalisering som fokusområden och är under ständig utveckling för att på bästa sätt bidra till en ökad måluppfyllelse. Är du en person som är strukturerad, relationsfokuserad och brinner för pedagogisk utveckling, då är du helt rätt person för oss och vi för dig! Vinsta grundskola är lätt att ta sig till både med bil, kollektivt och ligger nära flera stora grönområden.
https://vinstagrundskola.stockholm.se/
Arbetsbeskrivning
Vi söker dig som kommer att arbeta som specialpedagog på Vinsta Västra åk 4-6 och Östra fördelat på 50% på vardera enhet. Du kommer att arbeta tillsammans med andra specialpedagoger som också arbetar på Vinsta grundskola. Skolan har i dagsläget 5 specialpedagoger. Du kommer att ingå i elevhälsan som består av skolsköterskor, kuratorer, SYV, specialpedagoger och skolledning. Du kommer att ha möjlighet att bidra till att utveckla det specialpedagogiska arbetet i professionsgruppen specialpedagoger samt med övriga elevhälsoteam.
Vi söker dig som har ett tydligt pedagogiskt ledarskap. Genom ditt pedagogiska ledarskap vill vi att du skapar goda relationer med elever, personal och föräldrar. Du ska vara väl förankrad i skolans styrdokument samt uppdaterad kring forskning inom det specialpedagogiska området. Fokus i arbetet som specialpedagog ska vara det förebyggande och främjande elevhälsoarbetet, där vi bl.a ser att du arbetar för att utveckla arbetet med att skapa tillgänglig lärmiljö. Du ska vara väl förtrogen med vad som gäller i arbetet med extra anpassningar och särskilt stöd. Att du kan uttrycka dig väl i skrift med att bl.a stötta lärare i arbetet pedagogisk utredning, är också något vi ser att du kan. Vi vill att du har erfarenhet av och är trygg i arbetet med att handleda lärare.
Du kommer vara del av vår Elevhälsa där du bidrar med specialpedagogisk kompetens. Elevhälsan arbetar hälsofrämjande och förebyggande samt med åtgärdande elevarbete på individ- och gruppnivå. I rollen som specialpedagog bidrar du till att elever ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och sin personliga utveckling. Detta för att eleverna utifrån sina egna förutsättningar ska kunna utvecklas så långt som möjligt enligt utbildningens mål. Inom ramen för ditt arbete förväntas du bland annat föreslå insatser och anpassningar för elever i behov samt medverka i upprättandet av utredningar och åtgärdsprogram.
Du kommer även arbeta praktiskt med att ge elever stödinsatser. Du kommer vid sidan av detta ha en konsulterande och handledande roll gentemot kollegor, övriga kollegor i elevhälsan och skolledning. I nära samarbete utvecklar du tillsammans med lärare, pedagoger och skolledning arbetet i klassrummet och på skolan när det gäller anpassningar för elevers utveckling mot målen. Arbetet innebär många kontaktytor med elever, personal och vårdnadshavare. Du behöver vara bekväm att tala inför en större grupp vårdnadshavare och personal samt känna dig bekväm att uttrycka och driva arbetet vidare i samband med samverkansmöten.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har lärarlegitimation och specialpedagogexamen med kunskaper inom läs- och skrivinlärning. Du har erfarenhet av undervisning i grundskolan. Du har god kunskap om NPF, språkstörning och läs- och skrivsvårigheter. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och att du har god samarbetsförmåga och har förmågan att skapa gott samarbete och goda relationer.
Rollen som specialpedagog innebär att du är ansvarig för att de elever som är i behov av särskilt stöd uppmärksammas och får rätt form av stöd. Du samarbetar med undervisande lärare för att hitta fungerande arbetsformer i den ordinarie klassrumsundervisningen. Du planerar, genomför och dokumenterar det särskilda stödet. Du arbetar med administration av åtgärdsprogram och tekniska hjälpmedel.
Att knyta kontakter, bygga relationer och samverka med elever, vårdnadshavare och personal har du lätt för. Du är lyhörd och har en god kommunikativ förmåga och tycker om att samarbeta och tänka nytt. Vidare är du initiativrik och lösningsinriktad. Du skall ha god samarbetsförmåga, positiv vilja och förmåga att utveckla verksamheten och se möjligheter men även kunna arbeta självständigt och ta egna initiativ.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.