OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi får samhället att fungera för människor på väg, på spår, i luften och på sjön. Därför behöver vi den bästa kompetensen. Vårt uppdrag är viktigt och har betydelse i vardagen – både för privatpersoner och företag. Vi är en arbetsplats där våra olika kompetenser samarbetar för att utveckla vår verksamhet.
Hos oss tar vi ansvar, behandlar alla på ett bra sätt och har respekt för olikheter. Som medarbetare bidrar du till en hållbar framtid.
Ditt framtida arbete
Sektion för inskrivning och register, enheten för juridik och internationell samordning, söker en vikarierande jurist som trivs med beslutsfattande i en omväxlande vardag med högt tempo och fokus på fartygs – och luftfartygsbranscherna. Här kommer du att få ett nära samarbete internt och omfattande kontakter externt med en bred kundkrets. Ditt fokus blir registreringsfrågor i ett affärs- och privaträttsligt perspektiv i kombination med inskrivningsjuridik framförallt gällande fartyg.
Dina framtida arbetsuppgifter
• bereda och fatta beslut i ansökningar om registrering och avregistrering av fartyg och luftfartyg, äganderättsbyten, inteckningar mm
• tillämpa lagar och förordningar inom sjörätt, luftfartsrätt, civilrätt, inskrivningsrätt, förvaltningsrätt mm
• genomföra rättsutredningar
• ha omfattande kontakter med ägare, banker, mäklare och andra som har intressen som rör fartyg och luftfartyg.
Du måste ha
• juridisk examen
• god förmåga att behandla svenska och engelska i tal och skrift.
Det är meriterande om du också har
aktuell erfarenhet
• av affärsjuridiskt arbete
• av konsultativt arbete, helst juridiskt.
Vi vill att du
• kan växla snabbt mellan arbetsuppgifter och har ett flexibelt tankesätt
• har förmåga att arbeta effektivt även under tidspress
• kan arbeta självständigt
• är noggrann
• har ett gott omdöme
• är lösningsfokuserad
• har en mycket god samarbetsförmåga, ansvarskänsla och hög integritet
• har en känsla för service och hur man möter behov i verksamheten och hos externa parter.
Eftersom arbetsuppgifterna innebär många kontakter både inom och utanför Transportstyrelsen så värdesätter vi din förmåga att bemöta andra på ett professionellt och trevligt sätt.
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
Mer information
Anställningen är tidsbegränsad till och med sista oktober 2021 med möjlighet till förlängning med placering i Norrköping. Önskvärt är start 1 december 2020.
Du är välkommen att kontakta sektionschef Katrin Sundholm, 010 – 495 32 26, katrin.sundholm@transportstyrelsen.se
Saco, Christina Östberg och ST, Anna Malmborg nås via vår växel på 0771-503 503.
Vi vill inte att annonsörer och bemanningsföretag kontaktar oss.
Vi är nyfikna på vem du är, vad du kan och vad du vill. Därför behöver vi din ansökan senast den 25 oktober 2020 märkt med referensnummer TSG 2020-8815. Du ansöker via vår webbplats och vi vill att du bifogar ditt CV och ett personligt brev. Vi gör första urvalet utifrån de frågor som du får svara på i vårt e-rekryteringssystem. Vi kan komma att använda urvalstest i vår urvalsprocess.
Välkommen att bli vår nya kollega!
Kort om Transportstyrelsen
Antal anställda:
Ca 1 870.
Verksamhetsområden:
Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.
Verksamhetsorter:
Vi har medarbetare på 13 orter i landet. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro.
Huvudkontoret ligger i Norrköping.
Läs mer om Transportstyrelsen
Kort om avdelning Sjö- och luftfart
Sjö- och luftfart utformar regler, prövar och ger tillstånd, utövar tillsyn och för statistik över olyckor, tillbud och trafikutvecklingen inom sjö- och luftfarten. Vi arbetar för en effektiv marknad med en sund konkurrens. Vi finns i Norrköping, Stockholm, Göteborg och Malmö och har 350 medarbetare.