OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Värmlands Museum söker
Visuell kommunikatör, 100 %
Värmlands Museum är ett av Sveriges mest välbesökta länsmuseer. Med kulturhistoria och konst vill vi ge upplevelser och insikter om vad det är att vara människa, belysa samtidsfrågor och ge perspektiv på samhällsutvecklingen. Värmlands Museum vill göra människor delaktiga och är med ett rikt utbud av utställningar och programverksamhet en viktig mötesplats.
Dina arbetsuppgifter
Som visuell kommunikatör arbetar du för att den visuella kommunikationen ska hänga ihop, hålla hög kvalitet och bidra till ett starkt varumärke. Du bidrar i kreativa processer och utvecklar nya koncept genom dina färdigheter inom strategisk kommunikation, art direction och grafisk design. Du producerar innehåll för digitala medier, till utställningar och för webb. Du arbetar multidisciplinärt och lösningsorienterat med kommunikation i alla kanaler och hanterar film, ljud och videoredigering väl. Du bidrar även aktivt till museets digitala närvaro och är en av flera medarbetare som löpande publicerar innehåll på webben och i sociala medier. Du ansvarar för museets grafiska identitet och sköter all grafisk produktion samt har en tät kontakt med tryckerier och andra leverantörer, för att hålla dig uppdaterad kring olika material och nya lösningar utifrån att museet ska vara attraktivt, angeläget och tillgängligt för alla.
Tjänsten kan innebära andra förekommande sysslor på museet. Hela länet är ditt arbetsfält.
Dina kvalifikationer
Du har kvalificerad utbildning inom visuell kommunikation på högskolenivå och flera års arbetslivserfarenhet inom området. Du bör ha strategisk kompetens och en hög kreativ förmåga, samt goda färdigheter inom digital kommunikation, rörlig bild, sociala medier, art direction, grafisk design och formgivning. Färdighet inom rumslig gestaltning är meriterande. Det är viktigt att du kan ta helhetsgrepp om kommunikationen i såväl utställningar som i kommunikation och marknadsföring i tryck och digitalt, samt vara med och utveckla vårt sätt att kommunicera. Det är även viktigt att kunna hantera stora mängder text, förstå och justera innehåll efter form samt ha en stark typografisk förmåga.
Du är en nyfiken, kreativ, initiativrik, positiv och självständig person som trivs att arbeta i team. Du trivs när det är mycket att göra och klarar av att ha många processer igång samtidigt. Du är dessutom en god kommunikatör som förstår vikten av ett strukturerat varumärkesarbete för att nå ut. Vi ser gärna att du har ett stort samhällsintresse och är intresserad av hela museets verksamhetsfält. Du är en person med initiativförmåga och positiv inställning, du är utåtriktad, noggrann och organiserad samt bra på att samarbeta med andra. Tjänsten ställer stora krav på att du har ett helhetsperspektiv, samarbetsförmåga och flexibilitet. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
Vi ser att du har goda färdigheter i och vana av att hantera digitala plattformar och programvaror som Adobe Creative Suite, Wordpress, MailChimp, Google Analytics, Google MyBusiness, Facebook, Instagram, TripAdvisor, samt kunskap om och en vilja i att fördjupa sig inom digital marknadsföring och SEO (sökordsoptimering).
Tjänsten kräver B-körkort. Du behärskar engelska i tal och skrift, gärna fler språk.
Arbetstid och omfattning
Arbetstiden planeras efter verksamhetens behov. Tjänsten är en tillsvidareanställning på 100 % och kan ibland innebära arbete på kvällar och helger, även om arbetstiden huvudsakligen är förlagd dagtid mån-fre.
Ersättning
Månadslön, individuell lönesättning tillämpas.
Tillträde
Tillträde 1 juni eller efter överenskommelse.
Övrigt
Har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta Johanna Henriksen, redaktionschef, 054-701 19 21.
Sista ansökningsdag är den 15 maj 2020. Ansökan skickas via e-post till ansokan@varmlandsmuseum.se.
Vi ser fram mot din ansökan!