Vuxenenheten 2, Socialförvaltningen Nordost söker tre socialsekreterare!

Vuxenenheten 2, Socialförvaltningen Nordost söker tre socialsekreterare!

Arbetsbeskrivning

Socialförvaltningen Nordost arbetar för att ge invånare i nordöstra Göteborg en likvärdig och effektiv välfärd med möjlighet att leva trygga och självständiga liv. Förvaltningen ger stöd till individer och familjer enligt Socialtjänstlagen. Vi erbjuder också aktiviteter och mötesplatser som kan ge barn och ungdomar en meningsfull fritid. Dessutom arbetar förvaltningen aktivt med krisstöd, trygghetsfrågor, föreningsliv, folkhälsa samt kontakter med invånare och civilsamhälle.
Välkommen till en helt ny förvaltning i ett dynamiskt stadsområde - här jobbar vi för gemenskap och öppenhet med fokus på dem vi är till för!

ARBETSUPPGIFTER
Vi söker tre socialsekreterare till enhet Vuxen 2 med placering på kontoret Förstamajgatan. En av våra medarbetare kommer gå i pension, en går vidare till annat arbete och den tredje kommer att vara föräldraledig. Vuxenenheten 2 innefattar olika utredningsgrupper inom socialförvaltningen Nordosts myndighetsutövning. Som socialsekreterare till de tjänster vi nu annonserar handlägger och utreder du ärenden utifrån målgruppen personer över 18 år som har behov av socialt boende med stöd eller riskerar vräkning.

Socialförvaltningen Nordost har fem vuxenenheter som arbetar med personer från 18 år. Vi har en mottagningsenhet som tar emot och fördelar ärenden till de andra utredningsenheterna, där Vuxenenheten 2 ingår. Därutöver har vi en enhet med utförarresurser av olika slag. Utgångspunkten för oss alla är socialtjänstlagen samt de politiskt fastställda målen.

Arbetet präglas av intensiv samverkan med de andra enheterna inom socialförvaltningen men även med externa parter såsom funktionsstöd, sjukvården, hyresvärdar, störningsjourer. Du arbetar aktivt med varje individ genom förändringsledning, upprättar en handlingsplan och stöttar individen i att genomföra denna. Stödet kan se olika ut beroende på behov av insats. Arbetet innebär myndighetsutövning med krav på rättssäkerhet, gemensamt förhållningssätt och likvärdiga bedömningar. Du ska med hjälp av din kunskap och ett gott bemötande se till att de individer vi möter får den hjälp och det stöd de behöver för att kunna leva ett så självständigt liv som möjligt utifrån sina egna förutsättningar.

Självklart erbjuds kontinuerlig metodhandledning av 1:e socialsekreterare där den egna gruppen är en viktig del samt processhandledning. Arbetsplatsen präglas av ett gott arbetsklimat, gedigen erfarenhet och kompetens samt hjälpsamhet mot varandra. Att arbeta enligt MI är prioriterat på enheten och medarbetare erbjuds utbildning i det.


KVALIFIKATIONER
Vi söker framförallt dig som är utbildad socionom. Alternativt har du en annan akademisk utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig, i kombination med erfarenhet och kunskap om socialtjänstlagen. Det är av stor vikt att du är väl förtrogen med de lagstiftningar och övriga bestämmelser som styr verksamheten. För det vräkningsförebyggande arbetet ser vi att kunskaper kring hyreslagen är betydelsefulla. Du inser vikten av en rättssäker handläggning och förstår vad det innebär i praktiken. Vi ser det som meriterande om du har erfarenhet av myndighetsutövning med utredningar, bedömningar och verkställande av beslut samt att du har intresse och erfarenhet av att arbeta med människor med olika behov för att klara och bevara sitt boende. Du behöver ha B-körkort och körvana.

Du visar respekt och hänsyn för dem du möter i din yrkesroll. Du utgår ifrån allas lika värde och skapar en god atmosfär i mötet. Du har en öppen och positiv attityd då du har brukarens behov som utgångspunkt för ditt agerande. Vidare har du förmågan att förklara problem och information för olika mottagare och ur olika perspektiv. Du uppmuntrar till dialog, delaktighet och engagemang. Du har förmåga att arbeta tillsammans med andra för att utföra uppgifter och nå mål. Genom att vara intresserad och skapa förståelse för andra verkar du för ett respektfullt arbetsklimat. Du förstår det gemensamma uppdraget, agerar utifrån det och bidrar till helheten. Du agerar på egen hand utifrån vad situationen kräver utan att behöva stöd av andra. Du har förmåga att ta självständiga beslut inom ramen för ditt uppdrag. Du upprättar tydliga mål och planerar aktiviteter och projekt i god tid. Du använder tiden effektivt och arbetar systematiskt, organiserat och metodiskt. Du ser till att arbetet slutförs och följer upp resultatet.

Välkommen med din ansökan, löpande urval kan komma att påbörjas under ansökningsperioden.

ÖVRIGT
Göteborgs Stad är en av Sveriges största arbetsgivare. Vårt uppdrag är att skapa en bra vardag för Göteborgs invånare, besökare och företagare. Som medarbetare i staden har du en trygg anställning med många karriärvägar där du får möjlighet till intressanta och meningsfulla arbetsuppgifter. Göteborgs Stad arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering.

Stadsområdet har goda kommunikationer och närhet till Göteborgs centrum. Här finns unika naturområden och en varierad bebyggelse där utveckling, förnyelse och expansion sker inom många områden. Stadsområdets struktur och mångfalden bland invånare och medarbetare gör arbetet hos oss utvecklande och lärorikt. Som anställd hos oss gör du en viktig insats för att Nordost ska vara ett attraktivt område att leva, verka och bo i. Genom ditt arbete är du med och utvecklar staden tillsammans med andra. Vill du vara en del av detta?

Sammanfattning

Liknande jobb


22 november 2024

Specialistsocionom

Specialistsocionom

22 november 2024

Handledare gruppledare inom socialtjänst till Stockholm!

Handledare gruppledare inom socialtjänst till Stockholm!

22 november 2024

21 november 2024