OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Socialnämndens avdelning för Individ och familj består av familjeenheten, försörjningsstöd och öppenvård. För oss är kvalitet och rättssäkerhet huvudfokus och vi arbetar fortlöpande med ett utvecklingsarbete för att möjliggöra bra insatser för barn, unga och vuxna.
På familjeenheten handlägger vi det som utgör myndighetsutövning kring barn, unga och deras familjer, vuxna missbrukare samt personer som blivit utsatta för våld i nära relation. I arbetsuppgifterna ingår även uppföljning av insatser, familjehemsarbete samt familjerätt. Vi är sammanlagt ca 28 personer som arbetar inom Familjeenheten.
För att trivas hos oss föredrar du att arbeta i team med ett gemensamt ansvarstagande samtidigt som du självständigt driver arbetet framåt. I rollen är det viktigt att du är lyhörd i kontakten med andra och du har en naturlig förmåga att sätta dig in i andras perspektiv och situation utan att förlora din professionella integritet. Arbetet ställer krav på god kommunikativ förmåga vilket bland annat innebär att du på ett tydligt och strukturerat sätt kan uttrycka dig väl i tal och skrift. Som stöd i din roll finns arbetskamrater och samordnare.
Vi erbjuder motionstimme/motionspeng, flextid och du har möjlighet att semesterväxla och få fler semesterdagar. Det finns även möjlighet att arbeta på distans vissa dagar, när arbetsuppgifterna är lämpliga för det.
ARBETSUPPGIFTER
Vi söker vuxenhandläggare som är socionom och har erfarenhet av handläggning inom SoL och LVM. Arbetet är i hög grad lagstyrt. Arbetat kan också vara oförutsägbart. Vårt uppdrag är att stötta och utreda människor som befinner sig i svåra livssituationer och det ställer därför höga krav på kompetens, personlig mognad och lämplighet för yrket.
Vi söker dig som är lugn, stabil och har god självinsikt gällande egna styrkor, begränsningar och behov. Då arbetet ställer höga krav på rättssäker handläggning och dokumentation behöver du ha god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. Vi förväntar oss att du är en ansvarstagande medarbetare som kan vara flexibel och hitta lösningar med individen i centrum. Vi ser att du behöver vara en trygg person och ha en god förmåga att hantera olika situationer och att möta människor i olika lägen i livet. Du behöver också ha en god förmåga att prioritera. Vi förväntar oss också att du arbetar självständigt, lösningsfokuserat och du är trygg i att fatta beslut. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Utbildning i MI, ASI, FREDA är meriterade
KVALIFIKATIONER
Socionomexamen
- Gärna tidigare erfarenhet av utredning och handläggning av vuxna enligt SoL och LVM.
- B-körkort
- Goda kunskaper i dokumentation
- God förmåga att uttrycka dig såväl muntligt som skriftligt
Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.
För arbete som socialsekreterare ska registerutdrag från polisens misstanke- och belastningsregister uppvisas.
ÖVRIGT
Fackliga företrädare nås via kommunens växel, tfn 0581-810 00. Vi tar endast emot ansökningar via Offentliga jobb. Vi undanber oss kontakt med annonsörer och bemannings-/rekryteringsföretag.
Lindesberg kännetecknas av en positiv och stark framtidstro. Vi investerar för framtiden och vill växa. Vi söker engagerade medarbetare som vill vara med och utveckla Lindesberg. Samverkan är ett honnörsord och vi vill stärka det i varje del av vår organisation. Idag arbetar ca 1 900 medarbetare med olika uppdrag för att ge invånarna god service med hög kvalitet. Välkommen att utvecklas vidare med oss!