OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Wanås Konst söker en driven, erfaren, kompetent och självständig kommunikationsansvarig, som mot satta mål, analyserar, utvecklar, arbetar fram och driver verksamhetens kommunikation på kort och lång sikt.
Wanås Konst är en av världens ledande skulpturparker – ett centrum för konst och lärande. Varje år bjuds konstnärer från hela världen in för att skapa nya skulpturer och installationer för specifika platser i bokskogsparken. Sedan 1987 då verksamheten startades har en samling om åttio permanenta verk byggts upp. Konsten står också i centrum för en av Sveriges mest omfattande konstpedagogiska verksamhet för barn och unga. Konsten och förmedlingen på Wanås ska ge nya erfarenheter, skaka om, stimulera och förändra – besöket ska vara unikt, på högsta internationella nivå och tillgänglig för alla. Wanås Konst är ett av Skånes främsta besöksmål som de senaste tio åren fördubblat verksamheten och fortsätter växa. Wanås Konst drivs av den fristående ideella Stifltelsen Wanås Utställningar.
Om tjänsten
Du kommer att ansvara för att planera och kommunicera Wanås Konsts hela verksamhet. I rollen driver du marknads- och kommunikationsfrågor, planerar, koordinerar, genomför, utvärderar och utvecklar insatser inom området – strategiskt och operativt. Du ger stöd och är rådgivande vid verksamhetens kommunikationsanalyser och strategier. Du är en viktig del i utvecklingen av verksamhetens kommunikationsprofil och tonalitet.
Du ansvarar för att den grafiska profilen följs liksom för att processen för tryckeribeställningar, produktionsplanering och leverans skapas och följs. Du håller i kampanjer och marknadsföring av verksamhet i utvalda kanaler och ser till att arbetet planeras, beställs, drivs framåt och att deadlines hålls. Du leder inköp av media och verksamhetens representation i köpta kanaler och är medansvarig för gestaltningen i verksamhetens publika ytor.
I arbetet ingår kostnadsinhämtning och analys, budgetläggning och uppföljning, rapportering och administration.
I arbetet har du kontinuerligt många kontakter både gentemot kollegor och leverantörer och samarbetsparter. Du arbetar direkt under och i dialog med verksamhetens ledning.
I arbetet ingår bland annat att
• analysera inför och planera, genomföra och följa upp kampanjer och insatser inom marknadsföring, kommunikation och PR
• upprätta PR-planer, skriva pressmeddelanden och vid behov agera presstalesperson och aktivt vårda relationen med media
• underhålla och bidra till att utveckla verksamhetens kommunikationskanaler – externt och internt
• ansvara för och skapa underlag för och innehåll till hemsida, pressrum, nyhetsbrev och sociala medier
• skriva copy liksom kortare sammanfattningar på ett initierat och tillgängligt sätt, samt dokumentera och rapportera arbetet kontinuerligt
• ansvara för trycksaksproduktion kopplad till verksamheten
• ansvara för platsinformation kopplad till verksamheten
• ansvara för bild (still och rörlig) kopplat till verksamheten
• sköta kommunikationen med och för WK Konstklubb
Kvalifikationer – sökande ska:
• ha eftergymnasial utbildning inom kommunikation eller erfarenhet kan bedömas likvärdig
• relevant arbetslivserfarenhet inom kommunikationsområdet
• erfarenhet av arbete med projekt och projektledning
• goda språkkunskaper i svenska och engelska i tal och skrift
• ha god vana vid att hantera olika kommunikations- och analyskanaler – analoga och digitala
• ha god vana av att producera i InDesign, Photoshop, Illustrator och Premiere
• ha god vana av Microsoft Office (Word, Excel mm)
• fotografera och filma på minst basal nivå
• vara orienterad och intresserad av verksamhetens hela bredd, komplexitet och egenart där det ena stärker det andra. Från förståelse för konstnärlig kontext och produktion, över förmedling och pedagogik till gästperspektivet, service och platsens särprägel och behov av samverkan med övriga verksamheter på platsen
• vara tillgänglig, rörlig, snabb, punktlig och ambitiös – gillar att arbeta kreativt i ett mindre team med stora ambitioner också på icke reguljära tider när så behövs
• kunna jobba med platsen, kommun och region, nationellt och internationellt i utvecklingsarbete kopplat till kommunikation
• vara väl orienterad i vad som gäller, trendar och är juridiskt korrekt i kommunikation
Tjänsteupplägg
• tillsvidare heltid 100% (förhandlingsbart)
• tjänstestart 2022-01-10 (förhandlingsbart)
• arbete på kontoret kan blandas med arbete hemifrån
• Wanås Konst tillämpar sex månaders provanställning
Övrigt
Notera att det inte går att åka kollektivtrafik hela vägen till Wanås (närmsta busshållplats är Knislinge Busstation).
Ansökan
Ansökan och CV skickas till info@wanaskonst.se
Sista ansökningsdag är den 5 november 2021
Wanås Konst kallar utvalda till inledande intervjuer med start 15 november.
Vi undanber oss alla kontakter från annonsförsäljare, rekryterings- och bemanningsföretag.