OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
WaterAid söker en självständig och strukturerad redovisningsekonom som brinner för arbetet med bokslut, redovisning och finansiell rapportering. Du trivs med att vara ekonomichefens högra hand och har ett stort intresse av att både förvalta och förbättra den finansiella rapporteringen.
Om WaterAid
WaterAid Sverige är del av den internationella federationen WaterAid och tillsammans med våra över 1 000 kollegor verkar vi i 33 länder. Vi är en global organisation med en bred mix av kompetenser. Vårt gemensamma uppdrag är tydligt. Vi jobbar för att alla, överallt ska ha tillgång till rent vatten, toaletter och hygien till år 2030. WaterAid vill vara en arbetsplats som är attraktiv för alla, eftersom vi tror att en variation av perspektiv, erfarenheter och bakgrund gör oss ännu starkare och välkomnar därför alla ansökningar till denna roll.
WaterAid Sverige är en inspirerande arbetsplats som erbjuder en spännande och händelserik vardag på jobbet. Att arbeta för oss är utvecklande och givande. Du får insyn i hur organisationen arbetar både i Sverige och globalt, och du är delaktig i arbetet för alla människors rätt till rent vatten, sanitet och hygien. WaterAid Sverige har 92 % medarbetarnöjdhet och är en arbetsplats där medarbetare skattar inkludering, eget inflytande, bemötande, ledarskap, innovationskultur, samarbete med kollegor, hållbar arbetsbelastning och generell trivsel mycket högt.
Din roll
Som redovisningsekonom på WaterAid Sverige är du en del av vårt ekonomi- och administrationsteam som arbetar med och ansvarar för den löpande redovisningen, månads- och årsbokslut samt intern såväl som extern finansiell rapportering.
I rollen ingår att ansvara för löpande redovisning (inklusive kund- och leverantörsreskontra), upprättande av månads- och årsbokslut, avstämning av balanskonton samt rapportering till Skatteverket. Du stöttar kollegor i dagliga redovisningsfrågor samt arbetar tillsammans med ekonomi- och administrationschef i såväl budget- och prognosarbete som med bokslut och årsredovisning. I arbetet ingår även kontakter med medarbetare inom den globala verksamheten samt viss löneadministration.
Du förväntas arbeta självständigt och tillsammans med övriga i teamet för att teamet ska uppnå sina mål och leverera en ändamålsenlig och korrekt redovisning som uppfyller olika intressenters krav, inklusive lagstiftning, givare och branschorganisationer likt Giva Sverige och Svensk Insamlingskontroll.
Personliga egenskaper och kvalifikationer
Relevant examen.
Minst 3 års relevant arbetslivserfarenhet.
Erfarenhet av bokslutsarbete.
Erfarenhet av projektredovisning.
Goda kunskaper i svenska och engelska.
Du är analytisk med god förmåga att se helhetsperspektiv.
Du är nyfiken och lösningsorienterad.
Du är van att arbeta strukturerat och självständigt.
Goda kunskaper i Excel.
Utöver är det meriterande om du har
Erfarenhet från idéburen sektor eller närliggande verksamhet.
Erfarenhet av löneadministration.
Intresse av IT.
Förutsättningar kring tjänsten
Tjänsten är på heltid med 38 timmars arbetsvecka. Tillträde sker enligt överenskommelse. Provanställning 6 månader med efterföljande tillsvidareanställning tillämpas. WaterAid Sverige har kollektivavtal. Du rapporterar direkt till ekonomi- och administrationschefen. Vi har en generös hybridpolicy som syftar till att skapa en hållbar balans mellan arbete och fritid och det är därför möjligt att arbeta både på vårt kontor i Solna och hemifrån.
Ansökan
Skicka din ansökan, CV och personligt brev senast den 31 augusti 2023. Vi genomför intervjuer löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdatum.
Varmt välkommen med din ansökan!
Öppen för alla
Vi fokuserar på din kompetens, inte dina övriga förutsättningar. Vi är öppna för att anpassa rollen eller arbetsplatsen efter dina behov.