OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi söker dig som är intresserad av att vara ekonomichefens högra hand och som är intresserad av att både förvalta och förbättra den finansiella rapporteringen.
Din roll
Som junior redovisningsekonom på WaterAid Sverige är du en del av vårt ekonomi- och administrationsteam som arbetar med och ansvarar för löpande redovisning, månads- och årsbokslut samt intern såväl som extern finansiell rapportering. Teamet består idag av ekonomi- och administrationschefen (interim), en programfinansieringscontroller, en ekonomiassistent och en administrativ assistent. När ekonomiassistenten går i pension till våren kommer den tjänsten att tas bort och ersättas av den nya tjänsten som redovisningsekonom.
I rollen ingår att ansvara för löpande redovisning (inklusive kund- och leverantörsreskontra), månadsavstämningar samt rapportering till Skatteverket. Du stöttar kollegor i dagliga redovisningsfrågor samt arbetar tillsammans med ekonomi- och administrationschef i såväl budget- och prognosarbete som med bokslut och årsredovisning. I arbetet ingår även kontakter med medarbetare inom den globala verksamheten samt viss löneadministration.
Du förväntas arbeta självständigt och tillsammans med övriga i teamet för att teamet ska uppnå sina mål och leverera en ändamålsenlig och korrekt redovisning som uppfyller olika intressenters krav, inklusive lagstiftning, givare och branschorganisationer likt Giva Sverige och Svensk Insamlingskontroll.
Personliga egenskaper och kvalifikationer
Relevant akademisk examen.
Minst 3 års relevant arbetslivserfarenhet.
Erfarenhet av bokslutsarbete.
Erfarenhet av projektredovisning.
Goda kunskaper i svenska och engelska.
Du är analytisk med god förmåga att se helhetsperspektiv.
Du är nyfiken och lösningsorienterad.
Du är van att arbeta strukturerat och självständigt.
Mycket goda kunskaper i Excel.
Utöver är det meriterande om du har
Erfarenhet från idéburen sektor eller närliggande verksamhet.
Erfarenhet av löneadministration.
Erfarenhet av IT.
Om WaterAid
WaterAid Sverige är en inspirerande arbetsplats som erbjuder en spännande och händelserik vardag på jobbet. Att arbeta för oss är utvecklande och givande. Du får insyn i hur organisationen arbetar både i Sverige och globalt, och du är delaktig i arbetet för alla människors rätt till rent vatten, sanitet och hygien. WaterAid Sverige har 92 % medarbetarnöjdhet och 100 % av våra medarbetare rapporterar att kollegor på vår arbetsplats litar på och respekterar varandra. Andra mycket starka områden hos oss, enligt vår senaste medarbetarundersökning, är inkludering, eget inflytande, ledarskap, innovationskultur, hållbar arbetsbelastning och generell trivsel.
WaterAid Sverige är del av den internationella federationen WaterAid och tillsammans med våra över 1 000 kollegor verkar vi i 33 länder. Vi är en global organisation med en bred mix av kompetenser. Vårt gemensamma uppdrag är tydligt. Vi jobbar för att alla, överallt ska ha tillgång till rent vatten, toaletter och hygien till år 2030. WaterAid vill vara en arbetsplats som är attraktiv för alla, eftersom vi tror att en variation av perspektiv, erfarenheter och bakgrund gör oss ännu starkare och vi välkomnar därför alla ansökningar till denna roll.
Förutsättningar kring tjänsten
Tjänsten är på 100 % med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning 6 månader, med efterföljande tillsvidareanställning. WaterAid Sverige har kollektivavtal. Tjänsten rapporterar till ekonomi- och administrationschefen.
Vi har en generös hybridpolicy vilket innebär en möjlighet att arbeta både på vårt kontor i Solna och hemifrån.
Skicka din ansökan med ett CV och personligt brev senast den 31 januari 2023 till work@wateraid.se. Intervjuer sker löpande och tjänsten kan komma att tillsättas före sista ansökningsdag.
Läs mer om WaterAid på www.wateraid.se. För frågor om tjänsten kontakta Jenny Epel Insulander, interim ekonomi- och administrationschef, jenny.insulander@wateraid.se. Om möjligt rekommenderar vi frågor per mejl.
Varmt välkommen med din ansökan!
Facklig företrädare Unionen: Anna Schön, anna.schon@wateraid.se
Information om behandlingen av personuppgifter om arbetssökande hos WaterAid
Det är viktigt att du känner dig trygg när du lämnar information om dig själv till oss i WaterAid när du söker arbete här. Vi tar stor hänsyn till skyddet av den personliga integriteten.
Dina personuppgifter kommer bara att användas inom WaterAid och av personer som arbetar med rekrytering. WaterAid är personuppgiftsansvarig och ansvarar därmed för behandlingen av personuppgifter enligt dataskyddslagstiftningen.
Har du generella frågor om WaterAids rekryteringsprocesser kan du vända dig till HR-chef sanna.klaus@wateraid.se eller vår dataskyddsansvariga miriam.isaksson@wateraid.se.
Personuppgifterna kommer att användas för rekryteringsändamål. Den rättsliga grunden för behandlingen av dina personuppgifter är WaterAids berättigade intresse av att administrera och dokumentera rekryteringsprocessen, och i vissa fall samtycke. Efter avslutad rekrytering arkiveras uppgifterna för att kunna användas vid ett eventuellt överklagande av rekryteringen enligt till exempel diskrimineringslagstiftningen. När möjligheten att överklaga inte längre finns, kommer informationen att raderas.
Följande personuppgifter kommer att lagras i rekryteringsdatabasen: Ditt CV och ditt personliga brev och annan information som du lämnar till oss så som betyg och intyg. Dessutom kan vi komma att registrera anteckningar från intervjuer, samtal med referenspersoner och resultat från personlighetstester.
Du har rätt att utan kostnad få information om vilka personuppgifter som finns registrerade om dig själv i WaterAids rekryteringsdatabas. Skicka din begäran till miriam.isaksson@wateraid.se. Om du anser att någon uppgift om dig är felaktig eller missvisande, bör du kontakta oss omedelbart. Du kan även meddela oss om du på något sätt vill begränsa hanteringen av dina personuppgifter, invända mot behandlingen eller radera dem.