OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Om UNICEF Sverige
Vårt syfte är att ska skapa en bättre värld för alla barn, både i Sverige och utomlands. Vi vet att det går att förändra världen till det bättre och vi vet hur man gör. Över hela världen kämpar vi i slumområden, flyktingläger och avlägsna byar för att alla barn ska få den barndom de har rätt till. Barnkonventionen styr vårt arbete och varje dag hjälper vi miljontals barn att överleva och utvecklas. Bebisar vaccineras mot dödliga sjukdomar. Allt fler flickor får gå i skolan. Barnsoldater befrias. Familjer återförenas efter katastrofer.
UNICEF Sverige är just nu som organisation inne i en stor förändringsresa där målet är att öka insamlade medel genom ett förstärkt digitalt och analytisk arbetssätt. I detta arbete behöver vi nya roller som alla blir nyckelspelare. Låter detta intressant och lockande? Sök några av Sveriges just nu mest spännande digitala tjänster!
Om tjänsten: Webb analytiker UNICEF
Som Webbanalytiker på UNICEF Sverige ansvarar du för att ta fram och driva affärsanalyser och rapportering av utvecklingen av UNICEF Sveriges digitala kanaler. Syftet är att ge relevant och kvalitativ data som underlag till prioritering och långsiktiga beslut eller förändringar rörande den digitala kundupplevelsen. Analys av försäljningen online, den digitala konvertering, analys av givarnas beteeende, trafik till unicef.se (http://unicef.se/) samt churn är exempel på centrala analyser du ansvarar för.
Arbetet görs i nära samarbete med teamet i Online sales, där du blir en viktig del tillsammans med specialister inom digital marknadsföring, e-commerce och redaktör.
I korthet kommer du vara ansvarig för
- Analysera besökares beteendemönster online. Svara på frågan varifrån de kommer, beteende samt varför och var besökaren lämnar samt ge tydliga åtgärdsförslag och uppföljningspunkter
- Ansvarig för att utveckla och underhålla metoder och verktyg som används för att mäta hur webben presterar, tex Google Analytics
- Löpande utvärdera trafikutveckling och initiera aktiviteter för att förbättra kvalitet, räckvidd och konvertering
- Kombinera data från olika källor, t.ex. internt CRM-system och sociala plattformar för att förbättra förståelsen för givares beteende
- Löpande ta fram, underhålla och populera dashboards och rapporter som tydligt visar utvecklingen för de digitala kanalerna, inkl. utfall mot budget och rekommendationer för kommande aktiviteter
- Utföra benchmarking av vår digitala prestation mot marknaden
- Stödja Online Sales Manager samt CRM Manager i skapandet av långsiktiga planer och proaktivt stödja med relevanta analyser
Din profil och nyckelkompetenser:
Vi letar efter dig som har en djup erfarenhet av att analysera stora datamängder och konsolidera nyckelpunkter. Du har tidigare arbetat med webb- och möjligen CRM-analys kombinerat med en strategisk planering. Du är strukturerad och gillar att presentera och driva dina förändringsförslag tillsammans med teamet. För att klara arbetet har du djup kunskap i Google Analytics, GA4, Google Tag Manager, excel samt Google Optimize och hypotesdriven inkrementell förändring. Erfarenhet av Salesforce och Tableau är meriterande.
Erfarenhet:
- Högskoleutbildning el. motsvarande
- Minst 3 års relevant arbetslivserfarenhet
Placering & start
Tjänsten är ett vikariat om minst 12 månader och är placerad på UNICEF Sveriges lokaler i den gamla cykelfabriken vid Fridhemsplan i Stockholm och tillträde sker senast 1 september 2022.
Kontakt & ansökan
Ansökningar hanteras löpande under hela sommaren, intervjuer kommer ske digitalt så skicka in din ansökan snarast för att säkerställa att den kommer med i processen. Ansökan stänger den sista juli 2022. Sök genom att klicka på "Skicka in ansökan"-knappen.
Kontaktpersoner på detta företaget
Projektledare insaml André Wedin
0725851522