OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Välkommen till händelsernas centrum. Här arbetar du på regeringens uppdrag och på en myndighet som just nu behövs mer än någonsin. Som experter på alla typer av arbetsmarknadsfrågor bidrar vi med allt från analyser till konkreta insatser som gör att fler människor snabbare och lättare hittar jobb. Nu utvecklar vi nya arbetssätt, nya lösningar och nya sätt att samarbeta med olika aktörer i hela landet. Därför behövs fler engagerade medarbetare som vill vara med och driva förändring inom viktiga områden – är du en av dem?
Under 2021 kommer kommunikationsavdelningen och enheten Kund och marknad att fortsätta att arbeta för att öka kännedomen om och användningen av de digitala tjänsterna och annat stöd på arbetsförmedlingen.
se. Detta gör vi bland annat med hjälp av löpande och tidsmässigt avgränsade kommunikations- och marknadsföringsinsatser i betalda, ägda och förtjänta kanaler. På enheten arbetar idag cirka 40 personer.
Arbetsuppgifter:
För att få bäst effekt av kommunikations- och marknadsföringsinsatserna söker Arbetsförmedlingen en mycket erfaren webb- och kampanjanalytiker som ska:
- Hjälpa till att samla in data och insikter inför planerade insatser som beslutsunderlag för val av budskap, erbjudande, kanal, innehålls- och annonseringsformat med mera.
- Identifiera KPI:er i insatser i betalda, ägda och förtjänta kanaler som ska följas upp inför, under och efter en kommunikations- och marknadsföringsinsats.
- Säkra spårning av trafik och beteende på arbetsförmedlingen.se i samarbete med webbansvariga med fokus på större tidsmässigt avgränsade kommunikations- och marknadsföringsinsatser, men också löpande.
- Säkerställa taggning och mätning i kanaler utanför arbetsförmedlingen.se i samarbete med till exempel media- och innehållsbyråer eller Arbetsförmedlingens redaktörer och kommunikatörer.
- Löpande samla in, dokumentera och förvandla data till insikter.
- Analysera data och insikter i samarbete med byråer, marknadsförare, kommunikatörer och webbansvariga och ge rekommendationer på optimering av insatserna.
- Presentera insikter, analyser och rekommendationer för optimering i relevanta forum på Kommunikationsavdelningen.
- Arbeta med verktyg som Google Ads, Google Search Console, Facebook insights och YouTube statistics.
- Arbeta med dina samlade insikter och data i Office-paketet, speciellt Excel och Powerpoint.
Krav på erfarenhet och kompetens
- Minst 3 års erfarenhet som webb- och/eller kampanjanalytiker.
- Relevant universitets-/högskoleutbildning om minst 180 hp (alt. 120 p enligt tidigare system) eller annan utbildning som anses relevant för arbetet. Alternativt motsvarande kompetens förvärvad på annat sätt.
- Erfarenhet av att ha jobbat med kampanjer i betalda kanaler och löpande kommunikation i ägda och förtjänta kanaler.
- Erfarenhet av att jobba i en större och komplex organisation.
- Certifiering i Arbetsförmedlingens webbanalysverktyg Matomo alternativt Google Analytics.
Personliga egenskaper
Arbetsförmedlingen är en stor och komplex organisation där du behöver ha förmåga att bygga samarbeten över organisatoriska gränser och hitta lösningar inom ramar för ditt uppdrag. För att lyckas i rollen behöver du ha en hög analytisk förmåga. Du behöver också kunna presentera insikter och rekommendationer på ett lättförståeligt sätt och inte minst – ha en god portion nyfikenhet.
Vårt erbjudande
Anställningsformen är tillsvidare, heltid, med 6 månaders provanställning för dig som inte redan är anställd på myndigheten. Tillträde enligt överenskommelse. Placeringsort på vårt huvudkontor i Solna. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 2021-01-12 märkt med Af-2020/0070 6481. Bifoga ditt CV och ett personligt brev där du beskriver varför du söker jobbet. När du skickar din ansökan kommer du att få svara på några urvalsfrågor elektroniskt. Tester kan förekomma i rekryteringen.
Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.