Webbanalytiker

Webbanalytiker

Arbetsbeskrivning

Som ledande apotekskedja strävar vi efter att vara det självklara valet för våra kunder. För att möjliggöra detta sätter vi ambitiösa mål och har ett tydligt resultatfokus. Nu letar vi efter en erfaren webbanalytiker som kommer att ha en avgörande roll i vårt analysarbete och för att vi ska nå framgång i vårt arbete inom marknadsföring.



Webbanalytiker på Apoteket
I rollen som webbanalytiker blir du en del av Marknadsavdelningen inom enheten Digital marknadsföring, som har fokus på att skapa och utveckla innovativa marknadsföringsstrategier. Teamet består idag av tre medarbetare med uppdraget att öka trafik till, försäljning och varumärkeskännedom om Apoteket. Ditt huvudfokus kommer att vara insamling och hantering av data, samt tolkning av insikter som ligger till grund för strategiska beslut inom marknads- och e-handelsavdelningen. En betydande del av din roll kommer också att innebära nära samarbete och stöd till våra avdelningar inom E-handel, Sortiment och Tech.

Ditt arbete kommer att vara avgörande för att möjliggöra affärsrelevanta beslut och åtgärder inom organisationen. Genom att förse marknadsavdelningen och e-handelsavdelningen med relevanta analyser och insikter, blir du en viktig länk för att uppnå företagets övergripande mål. Dina noggranna analyser och findings blir en vägledning för strategiska beslut och en möjliggörare för framgångsrikt genomförande av marknadsföringsstrategier.

Dina huvudsakliga arbetsområden

- Självständigt och målinriktat ansvara för insamling, hantering och tolkning av data gällande marknadsföringsaktiviteter vilket är bl.a. egna kanaler såsom sociala medier och mejlutskick samt köpta kanaler såsom sökmarknadsföring, online video annonsering, prisjämförelsesajter, affilliatesamarbeten och influencer marketing.

- Sammanställning och presentation av insikter efter genomförda aktiveringar

- Översätta data till relevant information som sen används av beslutsfattare

- Ansvara för löpande analysrutiner på vecko- och månadsbasis

- Kreativ hantering av visualisering av data och skapande av dashboards

- Hantering av inkommande förfrågningar från olika stakeholders både inom marknadsavdelning och andra avdelningar




Dina kompetenser
Vi söker dig som har minst två års erfarenhet som webbanalytiker och har arbetat med verktygen Looker Studio och Google Analytics. Det är meriterande om du har erfarenhet från branscher som hanterar känslig kunddata. Det är även mycket meriterande om du har erfarenhet av att arbeta med verktyg som Facebook Ads Manager, Google Ads, Google Search Console, Google Campaign Manager, Google Tag Manager och Tableau.

Utöver detta vill vi att du:

- Har erfarenhet av självständigt arbete som webbanalytiker och hanterat data i en omni-orienterad organisation

- Är strukturerad med god förmåga att prioritera, strukturera och organisera ditt arbete

- Har en god samarbetsförmåga och kan arbeta väl med olika intressenter för att nå gemensamma mål

- Är analytisk vilket innebär att du ser logik och samband i komplex information

- Har förmåga att arbeta effektivt och fokuserat även under perioder med många deadlines



När det känns rätt

Fundera inte för länge. Låt oss istället berätta om rollen och om verksamheten så kan du sen avgöra om det känns rätt för dig. Ansök nu!

Urval och intervjuer sker löpande och tjänsten kan tillsättas innan sista ansökningsdatum.

Tjänsten är ett vikariat på ca 1 år med tillträde enligt överenskommelse.

Välkommen till Apoteket!

Kontaktpersoner på detta företaget

Liselotte Moxell
072-2198862
Farhad Rahavard
+46 70-4941984, +46 70-4941984
Margareta Seimerson
+46 0104475031, +46 0702064114
Fredrik Berglund
010-4479144, 070-3012216
Johan Åman
070-228 1134

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Apoteket
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 7 februari 2024
  • Ansök senast: 29 februari 2024

Besöksadress

Dalvägen 12
None

Postadress

BOX 3001
Solna, 16903

Liknande jobb


22 juni 2024

20 juni 2024

18 juni 2024