Webbanalytiker inom Digital Kommunikation i Stockholm

Webbanalytiker inom Digital Kommunikation i Stockholm

Arbetsbeskrivning

Varje år fattar Försäkringskassan 21 miljoner beslut och betalar ut cirka 230 miljarder kronor, som påverkar människors liv och hela samhället.
Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan.

Kommunikationsavdelningen på Försäkringskassan består av drygt 60 medarbetare. Avdelningen ansvarar för att leda, utveckla och stödja myndighetens interna och externa kommunikation, myndighetens grafiska profil, vi förvaltar och utvecklar myndighetens intranät och externa webbplatser och vi driver myndighetens klarspråksarbete. Avdelningen är indelad i fyra verksamhetsområden, varav ett är Digital Kommunikation.

Försäkringskassan arbetar för att öka användningen och kundnöjdheten av våra digitala kanaler samt att kanalerna ska bidra till och spegla myndighetens mål. Vi söker nu en webbanalytiker som ska bidra till vår digitala utvecklingsresan.

Arbetsuppgifter och ansvar 

Som webbanalytiker arbetar du löpande med att analysera slutkunders användning och trafik i Försäkringskassans digitala kanaler. Ditt ansvar är att uppmärksamma verksamheten på trendbrott och kund- och analysinsikt som kan bidra till ökad kundnytta och utveckling av verksamheten. Du ansvarar även för att upptäcka och definiera behovet av analyser och omsätta dessa till aktiviteter. 

Rollen innefattar att ta fram KPIer (nyckeltal), skapa underlag för webbplatsoptimering- och SEO-arbete. Du tar fram analys och beslutsunderlag för större och mindre digitala utvecklingsprojekt. Du förväntas presentera analysresultat och presentera tydliga rekommendationer till beslut. Tjänsten innebär att sätta analyser i relation till kundtrafik i andra kanaler än webben samt i relation till kundnöjdhetsmätningar. I rollen kommer du att hantera intern information och därför har du ett högt säkerhetsmedvetande.

Som webbanalytiker har du stort eget ansvar för ditt arbete och har din expertis inom webbanalysområdet. Du kommer att ha ett nära samarbete med IT-avdelningen och nyckelpersoner inom myndigheten som arbetar med att följa upp och analysera våra digitala tjänster.

Vi söker dig som


• har examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• har flerårig erfarenhet av webbanalys för större webbplatser med tydligt resultatfokus
• har erfarenhet av att designa och producera analysuppföljning samt definiera KPI:er
• har erfarenhet av att ta fram tydliga rekommendationer till beslut
• har erfarenhet av arbete i webbanalysverktyg
• har en förmåga att se och värdera analytiska samband mellan kundernas agerande i digitala kanaler, verksamheten behov och externa trender
• är strukturerad, har en god analytisk förmåga och är bra på att snabbt sätta dig in i nya frågor och anpassa budskap till mottagaren
• är duktig på att nätverka, skapa kontakter och samarbeta
• är pedagogisk och har god förmåga att kommunicera, både muntligt och skriftligt
• är nytänkande, kreativ och kan omsätta kunskaper och erfarenheter till handling samt driva dina uppdrag framåt

Det är meriterande om du:


• har erfarenhet av att omsätta analys till effekt och nytta
• har erfarenhet av agilt arbetssätt och metoder
• har erfarenhet av kvalitativt analysarbete
• har arbetat med Matomo som webbanalysverktyg

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt

En tillsvidareanställning, heltid, med tillträde snarast enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Resor förekommer i tjänsten.

Kontakt

Rekryterande chef: Susanne Larsson, tel 073-358 12 75 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Marina Kireeva, 010-112 31 40 (för frågor om rekryteringsprocessen): Fackförbundet ST: Annika Borg, tel 010-116 34 74, Saco-S: Ingmarie Johansson, tel. 010-119 26 37, Seko: Eliza Grundström, tel 010-115 34 02.

Ansökan

Välkommen med din ansökan senast den 1 augusti 2021.

Har du skyddad identitet kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan. Du kan även kontakta HR Helpdesk 0771-52 44 40.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Försäkringskassan
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 5 juli 2021
  • Ansök senast: 1 augusti 2021

Liknande jobb


17 januari 2024

15 januari 2024

Content & Communications Manager

Content & Communications Manager

15 januari 2024