OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Om företaget
Lernia är en av Sveriges ledande företag inom utbildning, bemanning och omställning. Vi utvecklar människor, företag och organisationer med rätt kompetenslösningar i arbetslivets alla skeden. Varje år möter vi 45 000 elever i våra klassrum och löser kompetensbehovet för 2000 företagskunder. Vår verksamhet är nära förknippad med samhällsutvecklingen och våra medarbetare är dagligen med och skapar värde och samhällsnytta.
Vi söker nu en webbanalytiker som brinner för analys och användarbeteende. Som webbanalytiker säkrar du att vi jobbar datadriven utveckling som grund för ständig förbättring av Lernias digitala upplevelse. Rollen är vital för i vilken riktning och hur vi utvecklar våra affärer och bygger Lernias framtid.
Arbetsuppgifter
I rollen som webbanalytiker ansvarar du för hur vi mäter och följer upp våra digitala kanaler. Du kommer självständigt att ansvara för implementation av mätning, uppföljning och analys. Förutom Google Analytics jobbar du med a/b-tester och användarfeedback för att förstå användarbeteendet så bra som möjligt.
Tillsammans med produktägare och andra intressenter är du med och tar fram mål och syfte för våra digitala aktiviteter. Du ser till att målen konkretiseras och taggar upp mätpunkter i våra digitala kanaler.
I rollen ingår även ansvar för vår söknärvaro, vilket inkluderar både vårt organiska sök (seo) och sökordsmarknadsföring (sem).
Din bakgrund
Vi söker dig som har ett par års erfarenhet av att arbeta med webbanalys, användarbeteende och sökmotoroptimering. Du jobbar dagligen i Google Analytics och sätter själv upp alla mätpunkter i Google Tag Manager.
Du är nyfiken och proaktiv i ditt arbetssätt och tycker om att utmana och driva utvecklingen framåt, både självständigt och tillsammans med andra. Du har lätt för att samarbeta med andra, är engagerad och tycker om att presentera och förankra dina slutsatser och rekommendationer för beslutsfattare och företagsledning.
Du jobbar dagligen med
Google Analytics – du kanske till och med är certifierad (GAIQ)
Google Tag Manager
Google Search Console
Google Adwords
Meriterande
Ha jobbat i CMS (vi använder EpiServer)
Jobbat med sökmotorer (sajtsök)
Användarfeedback via verktyg som Hotjar, Usabilla
A/B-tester
Konverteringsoptimering
Erfarenhet av att jobba agilt
Då Lernia till stor del arbetar med mångkulturella målgrupper är det ett plus om du har rötter utanför Sveriges gränser. Det är också en fördel om du är engagerad i samhällsfrågor och vill vara med och bidra till en hållbar arbetsmarknad och ökad integration.
Anställningsform/omfattning/tjänstgöringsort
Tjänsten är en tillsvidaretjänst på heltid med placering på Lernias huvudkontor i World Trade Center i centrala Stockholm.
Tillträdesdag
Enligt överenskommelse.
Information
För frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta Sanja Gabler, Tf Chef Digitala Kanaler
Sanja.gabler@lernia.se alt 070-729 33 35
Varmt välkommen med din ansökan innan den 7:e augusti. Rekryteringen sker löpande vilket innebär att tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdatum.