OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Pensionsmyndigheten ansvarar för den allmänna pensionen och informerar om hela pensionen. Varje år betalar vi ut cirka 415 miljarder kronor till 2,3 miljoner pensionärer, genomför cirka 911 000 fondbyten och skickar ut 8 miljoner orange kuvert. Vi har ca 25 miljoner digitala kundkontakter per år. Vi är cirka 1700 medarbetare på åtta orter, från Luleå i norr till Halmstad i söder.
Vi gör pensioner enklare!
Ett av Pensionsmyndighetens tre huvuduppdrag är att informera allmänheten om hela sin pension och att stärka pensionsspararna och pensionärerna som konsumenter av finansiella produkter inom pensionsområdet. Myndighetens kommunikationsavdelning ansvarar för detta uppdrag och på avdelningen arbetar drygt 45 medarbetare fördelade på fyra enheter: enheten för digital kundupplevelse, enheten för extern kommunikation, enheten för fondinformation samt enheten för internkommunikation. Avdelningen har dessutom en pressfunktion.
På enheten för digital kundupplevelse tar digitala strateger, affärsutvecklare, digitala kommunikatörer, UX-designers, Business Owners, Product Owners m.
fl. hand om utveckling, förvaltning och löpande optimering av pensionsmyndigheten.se, Orange kuvert (digitalt och postalt) och minPension.se.
Eftersom runt 99 % av myndighetens kundkontakt är digital söker vi nu för första gången en webbanalytiker till pensionsmyndigheten.se som har över 25 miljoner besök årligen.
Vi erbjuder
Ett myndighetsuppdrag som är viktigt på riktigt! En arbetsplats där vi värnar om att våra medarbetare ska ha en god balans mellan arbete och fritid. Vi tillämpar hybridarbetssätt med möjlighet till distansarbete och på kontoret utifrån en överenskommelse med arbetsgivare.
Som statligt anställd har du även goda anställningsvillkor och ett förmånspaket med friskvård, flexibel arbetstid, lediga klämdagar samt goda semester- och pensionsvillkor.
Arbetsbeskrivning
Som webbanalytiker för primärt pensionsmyndigheten.se men i förlängningen också för Orange kuvert (digitalt), minPension.se, efterlevandeguiden.se m.m. kommer du att identifiera relevanta mätpunkter, säkerställa att dessa finns uppsatta, sammanställa och visualisera mätvärden, bidra till analys av mätvärden i samarbete andra medarbetare samt föreslå åtgärder utifrån analysen.
Din kompetens kommer att behövas vid löpande optimering av befintliga digitala tjänster och informationssidor och för att identifiera vilka nya vi behöver ta fram.
Webbanalys kommer också behövas när vi tar beslut om kommunikationsinsatser (t.ex. kampanjer), optimerar dessa under insatsens lopp och sedan gör en utvärdering.
Eftersom vårt mål är att fler kan vara mer självgående inom webbanalys måste du även kunna sätta upp dashboards i Matomo, skapa rapporter och höja avdelningens kompetens.
Utbildning och Erfarenhet
Grundläggande krav:
- minst tre års erfarenhet av att analysera och optimera kundupplevelsen på en webbplats med större besöksvolymer
- högskoleexamen eller likvärdiga erfarenheter och kvalifikationer inom webbanalys
- har arbetat i webbanalysverktyget Matomo eller annat webbstatistikverktyg (som i så fall kräver certifiering i Matomo under anställningens gång) samt Google Seach Console
- erfarenhet av att löpande optimera en kundresa för bättre konvertering
- god förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska
Det är meriterande om du dessutom:
- behärskar grunderna i SEO och kan analysera trafik från sökmotorer
- har jobbat i ett verktyg för att visualisera kundresor, funnels m.m.
- har erfarenhet av agila arbetssätt – något vi tillämpar på avdelningen idag
Egenskaper
Pensionsmyndigheten är en komplex organisation där du behöver ha förmåga att bygga relationer, samarbeten och hitta lösningar inom ramar för ditt uppdrag. För att lyckas i rollen behöver du ha en hög analytisk förmåga. Du behöver också kunna presentera insikter och rekommendationer på ett lättförståeligt sätt.
Dessutom ska du visa en god portion mod för att i en mer idédriven organisation göra data till ett mer relevant beslutsunderlag i utvecklingen, utvärderingen och optimeringen av digitala tjänster och informationsinsatser.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och lämplighet för rollen.
Övrigt
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med tillträde snarast enligt överenskommelse. Vi tillämpar provanställning om 6 månader. Tjänsten är placerad i Stockholm.
Din ansökan ska kompletteras med ett personligt brev där du tar fasta på att beskriva hur du möter kraven enligt ovan.
Arbetspsykologiska tester eller färdighetstester kan komma att ingå som en del av rekryteringsprocessen.
Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.
Anställningen kan komma att placeras i säkerhetsklass.
Har du skyddade personuppgifter kontakta rekryterande chef som hjälper dig med din ansökan.
#VårtJobbBerörAlla
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till annonskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför ytterligare kontakt med media-/annonsförsäljare, rekryteringssajter och liknande.