Webbkommunikatör

Arbetsbeskrivning

Länsstyrelsen i Kronobergs län är en av 340 statliga myndigheter. Vi är direkt underställda regeringen och arbetar med många olika uppgifter inom natur och miljö, landsbygd och samhällsutveckling. Vi samverkar med statliga myndigheter, region, kommuner, näringsliv och organisationer i länet och verkar för att nationella mål får genomslag regionalt. Vi arbetar med hållbar utveckling i ett Kronoberg för alla. Länsstyrelsen leds av landshövdingen som är myndighetschef. Vi är ca 200 medarbetare inom olika verksamhetsområden, där vi på olika sätt är samhällsbyggare, kunskapsförmedlare och rättsgaranter. För oss är det viktigt att statens värdegrund och vår vision om att vara ett föredöme är levande och tar oss framåt i vårt sätt att tänka och agera. Vägen till visionen går genom våra fyra strategier; Bygga en modern mänsklig myndighetMed fokus på dem vi är till förGenom ett tvärsektoriellt arbetssättTillsammans med andra.


Webbkommunikatören ingår i funktionen för kommunikation och service som är en del av Länsstyrelsens stabsenhet. Funktionen ansvarar för såväl kommunikationsfrågor som service och ledningsstöd. Inom kommunikationsområdet arbetar vi med både strategiska och operativa insatser som stöd till länsledning och övriga enheter. Inom serviceområdet ingår stöd till länsledningen, residenset, vaktmästeri, reception, lokaler och teknik.

Vi söker dig som vill bidra till de bästa kommunikationskanalerna mellan Länsstyrelsen Kronoberg och våra invånare
Som webbansvarig kommunikatör bidrar du till struktur, logik och pedagogik i våra informationsflöden, allt för att vi ska nå ut med våra budskap till länets invånare.


ARBETSUPPGIFTER
Du ansvarar för att driva utvecklingen och förvaltningen av Länsstyrelsens externa webbplats samt intranät. Tillsammans med den nationella webbförvaltningen och våra egna webbredaktörer ute på våra fyra enheter kommer du att driva arbetet med webb och intranät framåt. En del av arbetet är att vara ett internt strategiskt och operativt stöd i webbfrågor samt att utbilda och stötta våra webbredaktörer i organisationen.

Ett av dina viktigaste uppdrag är att bidra till arbetet med det nationella webbtillgänglighetsdirektivet.

Utöver detta deltar du självklart i vår gemensamma kommunikationsplanering och tillsammans med övriga gruppen hanterar du vissa löpande kommunikationsfrågor.


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som
- har en universitets- eller högskoleexamen inom medie- och kommunikationsvetenskap eller annan utbildning vi bedömer likvärdig.
- har goda kunskaper i Adobe Creative Suite, Sitevision och Sharepoint eller liknande program.

Vi ser gärna att du är en erfaren kommunikatör som har arbetat med webbutveckling eller till och med som webbansvarig i en organisation. Kunskaper om vilka krav som finns på offentliga myndigheter vad gäller webbtillgänglighet och erfarenhet av att arbeta med det nationella webbtillgänglighetsdirektivet är meriterande.
Du har mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och i skrift, kan förklara komplexa frågor och samband på ett pedagogiskt, enkelt och begripligt sätt och producera texter för olika målgrupper, kanaler och plattformar. Vidare är du innovativ och ser möjligheter med att prova nya kommunikationskanaler och arbetssätt.

Som person har du en känsla och förståelse för digital kommunikation och tekniken bakom. Du är en problemlösare som också kan förklara för och vägleda medarbetare på ett pedagogiskt och tålmodigt sätt i vårt gemensamma webb- och intranätsarbete. Då kommunikation innebär att sätta de vi är till för i centrum är du skicklig i att anpassa våra verktyg och kommunikationsytor efter de målgrupper vi vill nå.
Som webb- och intranätsansvarig krävs ett helhetsperspektiv, där du arbetar strukturerat och systematiskt med ständigt fokus på användaren. Du är noggrann och håller deadlines. För att åstadkomma ett driv i webbarbetet är det viktigt att du är bekväm med att hålla i utbildningar och seminarier och att du arbetar bra både enskilt och i grupp.

Du är prestigelös, nyfiken på att lära dig nya saker och gillar att söka kreativa lösningar för att bidra till utveckling.

Som kommunikatör på länsstyrelsen har du självklart ett genuint samhällsintresse.



ÖVRIGT
Omfattningen på anställningen är 50%.

Hos oss är det viktigt att alla känner sig välkomna och värdefulla. Förutom viktiga arbetsuppgifter ser vi kompetensutveckling, friskvård och flexibel arbetstid som en självklarhet. Vi gillar olika, välkomnar mångfald och ser kunskaper i minoritetsspråk som värdefullt.

Vi tillämpar 6 månaders provanställning.

Vissa av våra tjänster är säkerhetsklassade vilket innebär att säkerhetsprövning då kommer att genomföras. I dessa fall ska säkerhetsprövningen vara godkänd innan tillsättning

Som tillsvidareanställd är du krigsplacerad på Länsstyrelsen i Kronobergs län.

Vi undanber oss vänligt alla erbjudande om annonserings- och rekryteringsstöd i samband med denna annons.

Artiklar i detta ämnet

  1. Datorarbetares muslekbesvär

Kontaktpersoner på detta företaget

Johanna Martin
010-2237000
Carin Karlsson
010-2237000
Sara Lamme
010-223 70 00
Eva Nilsson
010-223 70 00
Per-Anders Persson
010-223 70 00
Stefan Carlsson
010-223 70 00
Fredrik Holm
010-223 70 00
Anders Joelsson
010-223 70 00
Kerstin Carlsson
010-223 70 00
Kommunikationsansvarig Johanna Martin
010-2237000

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Länsstyrelsen i Kronobergs län
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Deltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 13 mars 2020
  • Ansök senast: 29 mars 2020

Besöksadress

Kungsgatan 8 35186 VÄXJÖ
None

Postadress

Kungsgatan 8
VÄXJÖ, 35186

Liknande jobb


15 november 2024

13 november 2024