OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Lunds universitet grundades 1666 och rankas återkommande som ett av världens 100 främsta lärosäten. Här finns 41 000 studenter och 7 500 medarbetare i Lund, Helsingborg och Malmö. Vi förenas i vår strävan att förstå, förklara och förbättra vår värld och människors villkor.
Webbavdelningen vid Lunds universitet söker en webbkunnig kommunikatör som ska vara ansvarig för användarsupport och utbildning i universitetets gemensamma webbpubliceringsverktyg (Drupal).
Användarstödet vänder sig till universitetets webbpublicister och består idag av bland annat digitala manualer, checklistor och instruktionsfilmer. Vår användarsupport har som första instans universitetets Servicedesk, som finns hos vår interna IT-leverantör. Det ligger i din roll att driva och samordna uppdraget till Servicedesk och utbilda deras personal. Supportärenden som inte Servicedesk kan hantera har du huvudansvar för att lösa, med stöd av dina kollegor inom Webbavdelningen. Därför behöver du ha erfarenhet av att arbeta med webbpubliceringsverktyg. Det är en fördel om du har arbetat med Drupal. Du har stor inlevelse i webbpublicisternas olika behov och förutsättningar och drivs av en vilja att skapa de bästa förutsättningarna för att bygga användbara webbplatser. Vi förväntar oss att du ska kunna planera och själv ta fram innehåll för olika former av användarstöd, samt underhålla och utveckla det befintliga materialet. Det är därför viktigt att du är en skicklig skribent och en engagerad pedagog, som kan skriva lättbegripliga texter kring hur man använder tekniska system. Webbavdelningen arbetar processorienterat och ofta i projektform, och vi ser därför gärna sökande med erfarenhet av process- och/eller projektledning.
Arbetsuppgifter
- processleda användarstödet i Drupal som helhet
- utveckla och hålla utbildningar i webbpubliceringsverktyget Drupal
- ta fram och löpande utveckla innehåll i olika format för hjälp-till-självhjälp för webbpublicering, t.ex. digitala manualer, checklistor och instruktionsfilmer
- samordna uppdraget till Servicedesk på LDC, dit första nivån av användarsupporten är outsourcad.
- ge löpande användarsupport till publicister och administratörer i Drupal
Kvalifikationer
- relevant högskoleutbildning
- erfarenhet av arbete som webbkoordinator eller motsvarande
- kunskap kring bl.a. att skriva för webben, textredigering, informationsstruktur och bildbehandling
- erfarenhet av process- och/eller projektledning
- erfarenhet av att planera och hålla utbildningar, gärna i webbpublicering
- erfarenhet av att arbeta i webbpubliceringsverktyg, gärna Drupal
- mycket goda kunskaper i svenska och engelska
- gärna erfarenhet av att ha jobbat med olika digitala pedagogiska verktyg
- gärna erfarenhet av att jobba med användarsupport
Personliga egenskaper
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Vi förväntar oss att du är strukturerad, självgående och initiativtagande. Du kommer att vara ansiktet utåt för vårt användarstöd samt samarbeta med många olika personer, vilket gör att det ställs höga krav på att du är serviceinriktad och har en väl utvecklad kommunikationsförmåga.
Villkor
Provanställning kan komma att tillämpas.
Universitetet tillämpar individuell lönesättning. Ange gärna löneanspråk i din ansökan.
Lunds universitet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång.
Välkommen med din ansökan!
Kontaktpersoner på detta företaget
Kerstin Larsson
+46462227094
Caroline Runéus
+46462227041
Elisabeth Pupp
+46462227116
Cecilia Sjöström
+46462227174
Marie Herner Hällström
+46462220347
Caroline Runéus/ avdelningschef
+46462227041
Susanne Norrman
+46462220755
Richard Stenelo
+46462221466
Carina Jensen
+46462220335
Mona Hansson
046-222 70 27, mona.hansson@pers.lu.se