OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Lunds universitet grundades 1666 och rankas återkommande som ett av världens 100 främsta lärosäten. Här finns cirka 44 000 studenter och mer än 8 000 medarbetare i Lund, Helsingborg och Malmö. Vi förenas i vår strävan att förstå, förklara och förbättra vår värld och människors villkor.
Lunds universitet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Jämställdhet, lika villkor och mångfald är grundläggande principer för alla delar av vår verksamhet.
Lunds universitet utlyser nu en visstidsanställning som webbredaktör med placering på sektionen Kommunikation, webbavdelningen.
Webbavdelningen hjälper Lunds universitet att kommunicera via webben. Avdelningen har produktansvar för de två huvudwebbplatserna lu.se och lunduniversity.lu.se. I avdelningens uppdrag ingår också att förvalta och vidareutveckla universitetets webbplattform som bland annat innefattar en webblösning i Drupal, en blogglösning i Wordpress och en styleguide. En viktig del i avdelningens arbete är att stötta verksamheter inom Lunds universitet i deras webbarbete, bland annat genom att utbilda webbpublicister inom organisationen. Webbavdelningen har tolv medarbetare.
Webbavdelningen söker nu en erfaren webbredaktör som kan hjälpa oss att driva utvecklingen av vår stödwebbplats Drupal-lathunden samt stötta i kommunikationsarbetet kring webbtillgänglighet under ett år.
Lunds universitet är en statlig myndighet vilket innebär att du får särskilda förmåner, generös semester och en förmånlig tjänstepension. Vi har även ett flextidsavtal som skapar goda förutsättningar för balans mellan arbete och fritid.
Arbetsuppgifter och ansvarsområden
Som webbredaktör vid webbavdelningen kommer du att vara en del av webbavdelningens användarstöd och ansvara för stödwebbplatsen https://lathunden.prodwebb8.lu.se. Drupal-lathunden vänder sig till webbpublicister vid Lunds universitet. I ditt arbete ingår också att vara kontaktperson för de verksamheter vid Lunds universitet som står inför att skaffa en webbplats och att leda dem genom processen till en publicerad webbplats.
Du kommer också att ha en viktig funktion i universitetets tillgänglighetsarbete. En del i webbavdelningens uppdrag är att öka medvetenheten om webbtillgänglighet genom strategiskt och operativt kommunikationsarbete. Sedan årsskiftet har vi en tillgänglighetsexpert på plats som ger råd och stöd gällande tillgänglighet på webben. En del av ditt arbete som webbredaktör är att stötta tillgänglighetsexperten i kommunikationsarbetet kring tillgänglighet. Du kommer att producera material kring detta på universitetets medarbetarwebb/staff pages, hjälpa till att arrangera nätverksträffar och digitala grupper för erfarenhetsutbyte, samt vara delaktig i arbetet med att ta fram underlag i specifika tillgänglighetsfrågor.
För att lyckas in den här rollen behöver du vara lyhörd och ha en god förmåga att se till både helhet och detaljer. Som person är du drivande, pedagogisk, kreativ, samarbetsinriktad och strukturerad.
Arbetsuppgifter
- Ansvara för Drupal-lathundens informationsstruktur och innehålI
- Informera om ny funktionalitet i Drupal-lathundens utvecklingslogg och samordna framtagandet av relaterat stödmaterial
- Vidareutveckla innehållet gällande webbtillgänglighet på Medarbetarwebben och Staff pages
- Planera och arrangera nätverksträffar inom tillgänglighetsstöd tillsammans med tillgänglighetsexpert
- Vara delaktig i att ta fram underlag i specifika tillgänglighetsfrågor
- Ta emot intresseanmälningar gällande nya webbplatser och stötta verksamheter som ska skaffa webbplats genom att presentera hur processen ser ut
- Ansvara för processen vid förfrågningar om nya webbplatser fram till en publicerad webbplats
Kvalifikationer
- Utbildning på högskolenivå i strategisk kommunikation eller motsvarande
- Flera års erfarenhet av arbete som webbredaktör, innehållsstrateg eller motsvarande
- Skicklighet som skribent på svenska och god erfarenhet av kommunikation på engelska
- God kunskap inom webbtillgänglighet
- Flerårig erfarenhet av att arbeta i webbpubliceringssystem
Meriterande
- Erfarenhet av att arbeta i Drupal
- Erfarenhet av webbanalys
- Erfarenhet av strategiskt kommunikationsarbete
Anställningen är en visstidsanställning under ett år på 100 procent med startdatum enligt överenskommelse, dock längst till och med september 2023.
Universitetet tillämpar individuell lönesättning. Ange gärna löneanspråk i din ansökan.
Sektionen Kommunikation, som är en av Universitetsförvaltningens tio sektioner, har i uppdrag att bidra till att öka universitetets synlighet, attraktivitet och kommunikativa förmåga och består av fyra avdelningar: Media och profilering, Akademiintendenturen, Webbavdelningen och Kommunikativt verksamhetsstöd. Sektionen har ca 45 medarbetare.
Vi undanber oss alla kontakter från annonsförsäljare, rekryterings- och bemanningsföretag på grund av statliga upphandlingsregler.
Artiklar i detta ämnet
- Datorarbetares muslekbesvär